Директорът на 119 – то училище в София Диян Стаматов коментира доклада на Европейската комисия, според който децата в България имат два пъти по-голям недостиг на умения от средния за Европа.
„Нищо не се случва в образованието през последната една година. Причината е, че всеки един служебен кабинет има малък мандат и няма възможността да променя“, каза Стаматов. Той е на мнение, че учениците в България не учат новите неща, които изучават техните връстници в Европа.
По негови думи причините са комплексни и една от тях е пандемията от COVID-19.Той каза, че има забавяне темпа на отпадане на учениците.
Стаматов заяви, че учебната програма до голяма степен има нужда да бъде редактирана, за да може да бъде достъпна до всички ученици. „Условията в страната са различни. Нарушава се равния достъп до образование. Средата, в която са учениците предполагат по-трудна достъпност“, допълни той.
Директорът каза, че са положени усилия за промяна на възнаграждения на учителите и за STEM -центрове в училищата. „Кабинети по биология, химия, математика, физика има в малка част от училищата“, допълни той.
Според Диян Стаматов частните уроци могат да бъдат избегнати, ако ученикът учи в рамките на учебното време, ако има силна мотивация, а също така има родителски контрол. Липсата на някои от трите фактора води до частни уроци, каза той. „Добрата и силна конкуренция, която води до необходимостта от постигане на много по-добри резултати винаги е свързана с допълнителна подготовка“, допълни директорът. Той смята, че в училищата се предлага достатъчна подготовка, за да се покрият стандартите на националното външно оценяване след 7 кл. И след 12 кл.
Стаматов заяви, че това което трябва да се направи в образованието е намаляване на административната тежест върху учителите, олекотяване на учебните програми на учениците и създаване на нови материални, добри условия. „Липсата на стабилно политическо управление води до невъзможността да се вземат дълготрайни, сериозни, перспективни решения“, завърши той.