Това е един от дните в годината, в който всички сме в превъзбудено състояние в очакване на добро. Усещам как тази дата – 15 септември, се е превърнала в израз на заедността в българското общество. Това каза служебният министър на образованието и науката Сашо Пенов в „Денят започва” по БНТ.
„Още през август обсъждахме с министъра на здравеопазването ситуацията в страната. Желанието ни е тази година да е присъствено. Вече минаха две години, в които се налагаше обучение в електронна среда. Имам усещането, че цялото общество иска да се направи всичко възможно тази година да преобладава и трайно да присъства присъственото обучение. Нека да имаме късмета и възможността това желание да се реализира”, каза той.
Във връзка с мерките, които бяха оповестени, Пенов сподели, че експертизата на здравното министерство е такава, че става въпрос за превантивни мерки – да се отварят прозорците, да се спазва хигиена, дистанцията, доколкото е възможна.
Пенов гледа на онлайн образованието оптимистично: „Смятам, че ние трябва да използваме доброто от това, което се случи по време на Ковид ситуацията. Можем да извлечем доста ползи от обучението в електронна среда. В момента се разработват електронни системи, които подпомагат обучението. Трябва да се намери онзи баланс, при който е водещо присъственото обучение, а електронните форми да надграждат обучението.”
Служебният министър сподели и за нововъведенията в министерството: „Преди няколко седмици в МОН бе демонстрирана една нова платформа – „Дигитална раница”, даваща възможност за безплатен достъп до учебни материали, а и учителите могат да представят уроци и задания в тази среда, дава възможност за контрол на знанията на учениците и достъп на родителите да проследяват това. Това е иновация, даваща възможност на избор къде съдържанието на учебния материал е по-добро.”
По повод новите електронни дневници, министърът сподели, че всички са обединени, че националната електронна система е необходима и тя има много важни задачи от гледна точка на информацията, която се събира от нея за състоянието на учебния процес. „Като всяка система, и тя изпитва затруднения във функционирането й. Преди няколко дни сривът се дължи на претоварването, но това е възможно да се случи във всички такива среди. Като всяка система, и тя подлежи на надграждане”, добави още той.
На въпрос за осигуряването на доставки на газ за училищата, той сподели: „Това е въпрос, който е свързан с цялостната икономическа ситуация у нас. Направихме анализ и сме събрали информацията кои училища с какво гориво се отопляват. Проучваме какви са необходимите мерки, които са нужни за присъственото обучение. Когато се изработят бюджетите, ще се преценяват какви мерки ще се взимат. Нека стигнем до реални ситуации и тогава ще се преценява какви са възможностите за осигуряване на средства за посрещане на тези нужди.”
Пенов коментира и процедурата за избор на директори. „Аз заварих процедура, при която бяха обявени над 400 конкурси за директори. Очаквах като юрист, че е възможно някои от участниците да защити своите права и законни интереси пред българския съд”, каза той и допълни, че ще има възможност за преценка на съдържанието на наредбата, съответствието ѝ със закона и едва тогава, когато има такъв акт, ще се премине към провеждането на конкурсите по тази наредба.
По повод опростяването на учебните програми, министърът заяви: „Ако говорим за учебните програми като съдържание, в момента тече процедура за обсъждане на нужните промени в някои от тях. Ще се прецени кои промени са целесъобразни. Що се отнася до държавните зрелостни изпити – те остават същите.”
За старта на учебната година в наводнените карловски села, Пенов сподели, че са свършени част от дейностите, уточнени са транспортните схеми и учебната година ще започне. Той благодари на учителите, партньорите и родителите.