С края на учебната година се задава началото на планираните летни ремонти в училищата.
Такива дейности вече текат в музикалното училище в София, за което отговаря Министерството на културата.
По закон за козметични ремонти училищата заделят от делегираните си бюджети, а основните ремонти се финансират от общините или съответните министерства.
За най-много училища в държавата се грижи образователното ведомство - 462. Земеделското министерство няма да финансира ремонти, а културното е осигурило пари от европейски програми и собствен бюджет за ремонт на 6 училища.
Общинските учебни заведения в цялата страна са 2065 по данни на синдиката на българските учители. Дали ще има ремонти или не зависи от съответните общини. В най-големия град в България - София, ще се ремонтират и модернизират 36 училища.
Сред тях е 9-о основно училище в Перник, което се намира в най-стария в България проектиран квартал. Училището е строено през далечната 1938 г., за да отговори на нуждите на нарастващия брой миньори. 22 май изправя сградата пред сериозно изпитание.
Директорът на училището разказва, че след земетресението от сградата са изхвърлени два контейнера с отломки. А в покрива са зейнали дупки.
„Но аз се надявам, че до 15 септември всичко ще бъде наред и училището ще посрещне нашите ученици в приветлив вид, стига Господ да ни пази от трусове”, коментира пред БТВ Марин Никодимов, директор на ОУ "Темелко Ненков".
В община Перник има 24 училища и 14 детски градини. Няма учебно заведение, което да не е пострадало от земетресението. Всички ремонти тази година ще бъдат аварийни. Общината не е предвиждала пари за основен ремонт. Разчита предимно на пари от Междуведомствена комисия по бедствия и аварии, както и от европейски програми и дарения.
Със сигурност на 15 септември врати няма да отвори една професионална гимназия и 2 детски градини, защото сградите им имат конструктивни проблеми. Други 2 детски градини ще бъдат сринати.
Големите ремонти се очаква да започнат от следващата седмица, когато официално всички ученици излизат във ваканция. До тогава може да се окаже, че повече училища попадат сред късметлиите.