България е на пето място по брой на морските офицери, реализиращи се в Европейското икономическо пространство. Завършилите Военноморското училище /ВВМУ/ във Варна по регулираните специалности получават заплати, в зависимост от стажа си, между 3000 и 18 000 евро месечно, като по оценка на браншовите организации българските моряци внасят всяка година над 800 милиона евро в родината си. Това каза днес началникът на Морската академия флотилен адмирал Боян Медникаров при откриването на кръгла маса, посветена на проекта за Национална карта на висшето образование у нас. В разговора участваха представители на всички институции, свързани с морето, на браншови организации, бизнеса, образователни институции.
В проекта за Национална карта морските специалности са обявени за безперспективни, което е обида за морска България, посочи Медникаров. Той припомни, че в класацията на Международната асоциация на морските университети ВВМУ заема престижното второ място, изпреварвайки водещи висши училища от САЩ, Япония, Великобритания, Германия. В световен мащаб недостигът на добре подготвени командни морски кадри се увеличава, като се очаква към 2025 г. той да достигне 145 000 офицери, допълни Медникаров.
Това е поредният път, когато не се отчита обективно реализацията на завършилите ВВМУ, тъй като те работят под чужд флаг, каза началникът на училището. По думите му, за да бъде преодолян този проблем, е редно да се промени методиката при събирането на данните. Медникаров предложи на присъстващите на дискусията да бъде учредена Асоциация на потребителите на морски специалисти, която да събира и обобщава информация за реализацията им и да я предоставя на заинтересованите институции при формиране на оценките и рейтингите на висшите училища.
Началникът на ВВМУ сподели още, че е редно да бъдат направени промени в законодателството, които да позволят да бъдат приемани повече чуждестранни студенти платено обучение. От това ще печелят не само университетите, но и държавата, посочи Медникаров и допълни, че подобна промяна ще позволи страната ни да влезе много по-сериозно в европейското образователно пространство.