Късното усвояване на практически умения прави несигурни младите учители

gettyimages
share

Създаване на възможности за ранни стажове в училище и приобщаване на студентите към учителската професия – за това призовават образователни експерти, които се включиха в дискусията „Старт в професията учител“, организирана от „Гьоте институт“ - България.

Според специалистите късното започване на стажовете и ненавременното придобиване на реалистична представа за професията са сред причините за отлив на младите учители, които по време следването се насочват към други възможности за кариерно развитие.

Ще има ли промяна за матурите и удължаване на учебната година?

През първите години от практиката след своето дипломирането младите учители са изправени пред особени предизвикателства като големи класове с нетърпеливи или уморени ученици, както и разговори с взискателни родители.

Оказва се, че педагозите не са достатъчно подготвени по време на педагогическото си образование в университета, посочва пред БНР Любов Мавродиева, представител на „Гьоте институт“ - България, и очертава основните предизвикателства на професията: „Мотивацията за учене, оценяването, специфичните особености на тази целева група, планирането на учебния процес. Проблемите тревожат абсолвентите и те се чувстват несигурни“.

Причината за тази несигурност сред току-що завършилите преподаватели е късното усвояване на практически умения. Превръщането на учителската професия в привлекателна и желана възможност за кариерно развитие за студентите зависи от придобиването на повече опит по време на следването.

Младата учителка Несрим Салиф преподава немски език в езиковата гимназия в Кърджали. Придобива увереност и самочувствие, както и знания за успешно представяне и комуникация, в рамките на едногодишния проект „Старт в професията учител по немски език“.

Несрим е преминала през обучение в различни модули, след като е била напътствана от ментор в рамките на „мини-учителска практика“. Менторите са учители с дългогодишна практика, които също се подготвят за специалната си роля в проекта.

Участниците в дискусията се обединиха около предложението за създаване на подобни менторски програми и изграждането на звена с квалификационни функции към всяко регионално управление на образованието. Идеята за създаването на мрежа от ментори е на национално ниво - младите учители да бъдат подкрепени в първите две години от старта в професията.

От просветното министерство пояснявата, че организирането на подобни менторски модели на национално ниво ще срещне трудности.

Любка Стоименова, старши експерт по чужди езици, допълни, че начинаещите учители получават подкрепа в професионалното израстване от старшите преподаватели.

Водещи новини

Още новини