В момента имаме много добро обучение от разстояние, но това струваше голямо прегаряне на учители и директори в системата, каза в интервю за БНР Юлиян Петров от Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“. Преди изборите синдикатът отправя към политическите партии свой списък с предложения за промени в образователната система.
„Очакваме от българското образование куп нови неща. Всички тези нови политики, тези иновации, това, което очакваме да видим – различното в училище, в образователната институция, в детската градина, трябва да се финансира по европейски формат, не по български“, коментира Петров в предаването „Преди всички“.
По думите му само увеличението от учителските заплати не е достатъчно. За да има привличане и задържане на млади преподаватели в училище, е необходимо да се разработи комплекс от инструменти. В момента в синдиката правят проучване колко млади учители са излезли от системата за последните пет години, когато е трябвало да бъдат интегрирани.
Относно предложението за втора категория труд за учителите Юлиян Петров посочи, че „дори преди 50 години учителят не е работил 4 часа“, а по време на дистанционното обучение работните часове дневно стигали до 12 заради подготовката на преподавателите за работа в нова среда.
От Синдикат „Образование“ смятат, че ако се приеме философията за подкрепа на учителите с комплекс от мерки, пари ще се намерят. Синдикалистите предлагат например след всеки 4 отработени години, петата да бъде използвана от учителя като платен отпуск и да се използва за рехабилитация.
По темата за премахването на националното външно оценяване след 4 клас Петров поясни, че у нас „учениците минават по някаква бърза писта между 1 и 4 клас“ и каквото е да са усвоили от учебния материал, преминават в пети.
„Това е голям дефицит, голяма загуба, голямо несъвършенство на началния етап в училище.“
Юлиян Петров акцентира върху голямото натоварване на учениците и върху това, че каквото и да се говори за облекчаване на учебното съдържание, „това не се случва поради различни академични влияния“.
„Малко прекаляваме с обема знания“, посочи още Петров.
Според Юлиян Петров кризата с коронавируса през последната година ако не е генерирала конкретно нови идеи за образователни политики, то е катализирала някои от старите.