Най-късно в следващия месец ще предложим за обществено обсъждане проекта на наредбата за управление на качеството в образователните институции. От 2017 г. до днес бяха представени нови варианти на наредбата, които не одобрих. В момента имаме изготвен вариант на наредбата, който е по-добър от предходните варианти.
Това каза в отговор на парламентарен въпрос министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Народният представител Донка Симеонова попита министър Вълчев предстои ли Министерството на образованието и науката да издаде наредба за управление на качеството, с която да се определя държавният образователен стандарт за управление на качеството в институциите на образованието.
Качеството на образованието е функция на много фактори и най-вече е функция на достъпа до добри, мотивирани, подготвени учители и до други педагогически специалисти, особено, ако се говори за приобщаващото образование, обясни министър Вълчев. Той акцентира, че качеството на образованието е функция също на добрия климат на работа, на благоприятната физическа среда, на подкрепата от всички и най-вече от регионалните управления на образованието, от директорите към учителите, от налагането на културата на професионализъм и на партньорство с родителите, от обучението и квалификацията на учителите. "Всички тези неща не може обаче да се постигнат като се напишат определен брой документи, на колкото и добра концепция да са подчинени, или да се препишат, както се случва най-често", коментира образователният министър.
Той каза, че Законът за предучилищното и училищното образование предвижда издаването на 19 стандарта, 18 са издадени, а няма само стандарт за управление на качеството. Целта на наредбата за качеството в образованието е да създаде култура, а не документи. Трябва да се създаде култура на самооценка, на анализ, на стремеж за подобряване на мерките, резултатите и политиките, посочи министър Вълчев.
По думите му тази култура се създава бавно и не се създава само благодарение на наредбата, а като всяко училище се стреми да подобри квалификацията на педагогическите специалисти и на материалната си база, да анализира пропуските си и да бъде по-иновативно. През последните години в училищата ни се увеличава културата на стремеж към образователни иновации, насочени към подобряване на мотивацията за учене и за откриване на ключа към тази мотивация за учене на всяко дете, подчерта министър Красимир Вълчев, цитиран от БТА.