Как ще се напълнят класните стаи?

Pixabay
share

Може ли да бъде ефективно последното предложение на управляващите социалните помощи да се спират за година, ако ученик има пет неизвинени отсъствия месечно или три пропуснати и неизвинени дни за месец? В студиото на сутрешния блок на БНТ темата дискутираха Мая Гешева - директор на Националната финансово-стопанска гимназия, Огнян Исаев от НПО "Ромски образователен фонд" и Пламена Николова - програмен координатор в "Национална мрежа за децата".

Семействата, които са лишени от социални помощи, защото децата им не посещават училище, се увеличават, отчитат от Агенцията за социално подпомагане.

Последното предложение на управляващите е социалните помощи да се спират за година, ако ученик има 5 неизвинени отсъствия месечно или 3 пропуснати и неизвинени дни за месец.

"Тази мярка не се прилага за първи път, тя съществува от повече от шест години. Единствената разлика, че в момента се увеличава срокът, за който ще се спират помощите. Аз не разбирам къде е добавената стойност на това. Когато детските (надбавки - б.р.) биват спряни за един месец, ако в следващия месец детето се появи в училище, то може да бъде подкрепено и да остане. При толкова дълъг срок на наказание (цял срок или цяла година - б.р.), шансът това дете да бъде винаги загубено от системата е много по-голям", коментира Пламена Николова от "Национална мрежа за децата".

Според Мая Гешева, директор на НФСГ, трябва да бъде погледнато над този проблем от друга гледна точка. За нея образованието трябва да бъде възприемано като висша ценност. В този контекст тя намира тези мерки за много разумни и балансирани, тъй като националната цел е през 2020 година да се намали дялът на учениците, които не посещават училище и той да достигне 11%. Към 2017 г. процентът е 11,7%.

Огнян Исаев не смята, че тази мярка не е в правилната посока: "Колко от тези 400 хиляди семейства, които са получили за 2017-а тази помощ, ще бъдат мотивирани или демотивирани от 40 лева детето им да посещава училище? Естеството на причините, поради които едно дете не получава училище са най-различни. Ние се опитваме чрез едно централно решение да отговорим на всички местни и регионални специфики".

Водещи новини

Още новини