Принципът на близост за записване на деца в първи клас е безспорен и важен. Това каза министър Красимир Вълчев на пресконференция в Министерството на образованието и науката, цитиран от БТА.
По думите му този принцип може да бъде видян в образователните системи на почти всички страни. Имаме и решение на Комисията за защита от дискриминация (КЗД), която казва, че той не е дискриминационен, каза министърът и допълни, че не отнемат правото на родителите да запишат детето си във всяко друго училище, но дават предимство за записване в най-близкото.
Това предимство е важно от гледна точка на удобството, времето за придвижване, сигурността, каза министърът.
Приемът за първи клас, който беше през пролетта, мина по-нормално от предходни години, нямаше ги опашките, породени от принципа „пръв записан, пръв класиран", коментира министърът.
Над 90% от децата във Варна, Пловдив и Бургас са записани в първи клас в училище по първо желание, каза той.
Ще направим корекция така че, когато детето има по-голям брат или сестра до 7-и клас в дадено училище, да се смята, че то също е „най-близко", посочи Вълчев и обоснова промяната с това, че за родителите е много по-удобно децата да са в едно училище.
Факт е, че имаме свръхконцентрация в определени училища, която е нежелателна, каза още министърът и уточни, че това води до двусменен режим и невъзможност за целодневна организация на учебния процес.
Ще се опитаме да преодолеем тази свръх концентрация като регламентираме съгласувателен механизъм от страна на общините, каза Вълчев. По думите му общините ще имат възможност да предлагат по-малък прием в определени училища, когато не е осигурено целодневно обучение. Със стандарта за физическата среда, който доработваме, ще регламентираме капацитет за най-големите училища, каза той.
Към момента в 74 общини има училища с двусменен режим.
Предвижда се и изцяло нова наредба за педагогическите специалисти, каза Вълчев. Ще бъде въведена информационна система за регистриране на търсене и предлагане на педагогически специалисти. Така ще има яснота къде има недостиг и къде излишък от учители.
МОН предвижда промени и във връзка с облекчаване на административната тежест, каза още министърът.