От 2015 г. се работи за въвеждането на дуално обучение в България. За учебната 2015-2016 г. стартира проекта ДОМИНО по швейцарски модел. Целта на проекта не е само навлизането му у нас, а да се постави основата, на която да изработим свой собствен модел. За целта МОН осигури 300 000 лева за стипендии за тази година. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев по време на дискусията за бъдещето на дуалното образование.
"Нашата цел е да създадем предпоставки за реално професионално образование. За целта всяка година ще се отпускат средства", допълни министър Вълчев.
„През 2015 г. се работи за въвеждането му по модела на страни с развита система на дуално обучение като Германия, Австрия и Швейцария. През учебната 2015/2016 г. стартира проект ДОМИНО, въз основа на подписано споразумение между Швейцария и България, представлявана от Министерския съвет, Министерство на образованието и науката, Министерство на труда и социалната политика и Министерство на икономиката. С Германия и Австрия нямаме подписано споразумение за осъществяване на дейности в тази област. Сътрудничеството се осъществяваше с обмен на информация и участие в различни семинари и обучения. Целта на проекта ДОМИНО е не просто навлизането на дуалното образование в България по швейцарския модел, а подкрепа на страната да изработи свой собствен, съобразен с историческите и културните традиции“, заяви Вълчев.
По думите му резултатите за периода 2015-2017 г. са 19 града, 32 училища, 49 паралелки, 1134 ученици и 170 форми. Той подчерта, че МОН е поело ангажимента за тази година да предостави допълнителни 300 000 лв. за стипендии, за да се осигури във всички професионални гимназии, за които има интерес от бизнеса.
„Имаме тенденция за разширяване. Знаем, че можем да разчитаме само временно на проекта ДОМИНО и планираме прехвърлянето на бюджетно финансиране на тази политика. Още тази година сме стартирали с допълващо финансиране. Очакваме финансирането от швейцарска страна да бъде концентрирано по определени дейности като разработването на учебни планове и др., но не и преките дейности, а преките разходи, произтичащи от дуалното обучение като стипендии на учениците“, поясни той. Министър Вълчев посочи, че пилотният проект за дуално обучение в Германия, инициирано от австрийската търговска камара, също е стартирало през учебната 2015/2016 г. в три града и 4 специалности.
По думите му в края на 2017 г. в него са включени 404 ученици, обучавани в 6 гимназии, 6 професии в 4 града с 19 фирми партньори. Резултатите в цифрово изражение са 58 паралелки с 1332 ученици в 24 професионални гимназии с прием след 7 клас, както и 31 професионални гимназии с прием след 8 клас. „В подкрепа на системата за дуално обучение са разработени нови учебни планове и програми. Стартирали са партньорства между училища и предприятия за организиране на дуално обучение в професионалните училища. Създава се капацитет на ниво училище и предприятия с обучението на учители и наставници на национално ниво с обучението на национални експерти и екип към дирекция „Професионално образование“ към МОН“, обясни Вълчев и припомни, че е бил основан форум за дуално образование с участието на над 100 представители на държавните институции, професионалните училища, местните власти, работодателските организации, синдикатите и НПО.
„Разработени са комуникационна стратегия, интернет и Фейсбук страница на проекта ДОМИНО. Факт е, че в последните десетилетия професионалното образование загуби престиж като желан избор от страна на учениците за продължаване на гимназиално образование. С дуалното обучение имаме възможност да мотивираме учениците за включване в системата на професионалното образование и реално да ги свържем с бизнеса и потребностите на пазара на труда“, каза още Красимир Вълчев.
„Първият проект за въвеждане на дуалното образование беше стартиран през 2010 г. Безспорна е ползата за развитието на образованието и икономиката. Това е инвестиция в бъдещето. Затова е важно да се продължи то“. Това каза Милена Дамянова, председател на Комисията по образованието и науката в Народното събрание.
Социалният министър Бисер Петкова заяви: "Настоящото състояние на пазара на труда ни кара да стартирам тези форми на обучение. То засяга лица до 16 го, които са още в образователната система и лица над 16 г., които вече са на пазара на труда.