Близо 900 училища приемат в гимназиален етап ученици и е нормално да има конкуренция. Нашата политика е за ежегодно намаляване на приема в гимназиалните паралелки. Днес и в бъдеще пазарът на труда все повече ще изисква квалификация, а не просто диплома. Това каза в сутрешния блок на БНТ министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Факт е, че гимназиалното образование загуби престиж през последните десетилетия. Днешните предприятия изискват технологични умения, работи се предимно с машини. Критично важно за икономиката е да увеличим приема в паралелки с придобиване на умения, заяви Вълчев.
През следващите десетилетия ще имаме голям недостиг във всички сфери, но особено драматичен ще бъде недостигът в реалния сектор. Това поставя пред нас професионалното предизвикателство задължително да преструктурираме приема. Ако няма работна ръка, няма да има инвестиции. Трябва да направим промяната с всички инструменти на политиката. Ще предоставим и допълнителни стипендии за записване в професионалните училища. Много е важно да променим нагласите на родителите и децата, посочи образователният министър.
Той коментира и темата с предвиденото изучаване на комунизма в учебниците по история за 10 клас. Комунистическата история все още ни разделя по някакъв начин, а и темата се използва политически. Това, което е в учебниците, са само факти и белези на режима, който е съществувал. Тези белези не могат да бъдат игнорирани. Всички имаме някакви добри спомени от комунизма – обичаме музиката на Митко Щерев и Лили Иванова, велосипеда "Балкан", но не можем да подменим базовите ценности, за които са отговорни тогавашните институции. Този режим от тази гледна точка е осъден с декларация от Съвета на Европа, подчерта Вълчев.
Поели сме ангажимент за двойно увеличение на заплатите на учителите при 4-годишен мандат. За следващо общо увеличение ще говорим най-рано есента. При добра бюджетнта ситуация ще можем да говорим за изтегляне на предвиденото за 1 януари 2019 г. увеличение, обясни министърът на образованието и науката.
Най-важното ни предизвикателство е да обезпечим системата с педагогически специалисти и да мотивираме млади хора с добри резултати да се включат в педагогическата система. Ще се работи и за дигитализаиця на образователния процес, каза още Красимир Вълчев.