Към 15 ноември 2017 г. са регистрирани като обходени от мобилните екипи над 162 000 адреса, а точният брой на децата и учениците, върнати в резултат на дейностите по механизма за съвместна работа на институциите, е 17 297 ученици. Тези ученици са от набор 2001 до набор 2012, включително, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в отговор на парламентарен въпрос за постигнатите резултати на мобилните екипи за привличане на отпадналите от училище деца.
Областите с най-много отпаднали деца и ученици и с постигнати почти 100 процента обхват са Габрово, Смолян и Враца, съобщи министър Вълчев. Той добави, че най-много отпаднали и съответно върнати в системата деца и ученици има в Пловдив, Сливен, Стара Загора и София. Сведения, че децата се намират в чужбина, са събрани за 52 процента от обходените адреси. Няма информация обаче за местонахождението на 14 процента от потърсените от мобилните екипи деца и ученици, като тези данни са подадени на МВР за издирване, обясни образователният министър.
Вълчев информира, че на база на данните за действителните ученици в България и на данните, подадени от ГРАО, се изработва допълнителна процедура, за да се установи присъствието на децата и родителите им в страната. Мобилните екипи са установили, че в няколко области - Сливен, Хасково, Стара Загора, Бургас, Ямбол и Шумен, причина за отпадането от училище са т.нар. ранни бракове. "Проведохме срещи с главния прокурор, като престоят още разговори с прокуратурата за изграждане на механизъм, чрез който да се противопоставим на това явление", коментира министър Вълчев.
Той съобщи, че посещенията по адреси продължават, като екипите имат за задача "да проследят" върнатите обратно деца и ученици, и да предотвратят повторното им отпадане. Предвижда се механизмът за съвместна работа на институциите за обхват на учениците да стане постоянно действащ и през следващата година да се финансира пилотна национална програма. Догодина за деца в риск от отпадане от училище ще има допълнителни часове по български език, за изучаване на българския език като чужд, както и дейности по интереси и работа с родители, каза министър Вълчев.
В рамките на Българското председателство на Съвета на ЕС ще предложим да започне европейска пилотна инициатива за проследяване на обучението на децата, които заминават с родителите си в други европейски страни. Към подобна инициатива вече са проявили интерес Испания, Португалия и Унгария, отбеляза образователният министър.