ГЕРБ пое за трети път кормилото на страната с обещанието за повишаване заплатите на учителите. В приоритетите, обявени от ГЕРБ и Обединени патриоти, пише: „Водещата ни задача е да имаме мотивирани, подготвени и подкрепяни учители чрез инвестиции в тяхното развитие и квалификация. Удвояване на учителското възнаграждение до края на мандата“. Няколко дни, след като встъпи в длъжност, образователният министър Красимир Вълчев обяви, че още от септември ще има 15-увеличение.
Със сигурност обаче увеличението на заплатите няма да реши много от ключовите проблеми в образованието. Въпреки че всеки нов министър предлага своето виждане за реформа, системата така и не се променя в желаната посока. От една страна учителите не могат да получат необходимото кариерно развитие и заплащане. От друга страна са нуждите на учениците, които не могат да добият задоволителни знания, като страната ни попада всяка година в долните места на класациите.
Учителите определят образованието като бумащина. Категорични са, че административната работа им отнема от времето с учениците. Всяка програма се осъществява тромаво и участието й в нея се превръща в затруднение за преподавателите. Правят се нови стратегии, а като теглиш чертата – май съществена промяна няма. За капак учителите се чувстват изтощени от работата си. Напоследък усещат, че обществото ги държи отговорни и за поведението на учениците и проявената от тях агресия. За справяне с тези и други проблеми учителите ще се надяват новият образователен министър да наложи добри практики. Красимир Вълчев излиза от системата и е познат на гилдията.
„Изключително компетентен по отношение на делегираните бюджети. Дано и в учебната дейност да има успех“, заяви пред Novini.bg начална учителка с над 20-годишен стаж.
В гилдията се засилва усещането и за липса на по-сериозна подготовка на учителите за справяне с предизвикателствата в класната стая. Липсата на кариерно развитие също демотивира учителите.
„Идеята за атестирането на учителите в новия Закон е добра, но не и по начина, който е разписан в Наредба № 12 от 01.09.2016 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти – този механизъм не предполага обективен поглед върху конкретната урочна работа на учителя“, обясни друг представител на системата.
Не са малко и случаите на партизиране в образованието. На места директорите на училища се назначават или уволняват по партийна линия. Освен това е занижен и критерият за подбор на кадри.
Учителите са категорични, че учебните програми да се осъвременят и да отговарят на нуждите на днешните ученици. Защото ни е всеизвестна тенденцията - децата ни знаят теорията, но не могат да приложат знанията на практика. Учителите споделят, че се пишат нови програми и учебни планове, които обаче запазват стария начин на преподаване. „Системата е изхабена“, твърдят хората отвътре.