Директорите са най-важни за системата на образованието, защото те управляват и от тях зависи успехът на училището, на учителите и учениците.
Това е заявила вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева в оставка днес на среща със 130 новоназначени директори и временно изпълняващи длъжността директори на училища, съобщиха от пресцентъра на МОН. Министър Кунева е отбелязала, че по света ни мерят през образованието и тази тема вече е европейска и ние трябва да участваме в това състезание.
За реформата в образованието е много важно да има лидери, директорите да са добри мениджъри и наставници на учителите. Затова е необходимо не само те да са квалифицират постоянно, но и да създават такава атмосфера, в която учителите да бъдат стимулирани също да се квалифицират, е посочила министър Кунева. Тя е отбелязала, че се очаква учителите да се включват в обученията по националната програма на МОН за квалификация на педагогическите специалисти, както и в тези, които са организирани от дирекцията "Квалификация и кариерно развитие".
От тази година 1 процент от бюджета на всяка институция е предвидени за квалификация - това са между 150 и 300 лева на човек. Може да се ползват базите на МОН за тази цел. Вашата роля е да окуражавате колегите си да правят проекти. Дори и един спечелен проект от пет подготвени носи прогрес на училището и води до по-качествено образование, е заявила министър Кунева. По думите й проектите в голяма степен ще помогнат на учителите да направят ученето интересно и децата да ходят на училище. Защото проблемът с отпадащите ученици е много сериозен и директорите са първите, които трябва да следят за присъствието им в час, е заявила вицепремиерът.
За самите учители е важно да започнат изработването на своите портфолиа, да трупат квалификационни кредити, да вписват постиженията на учениците и класовете си. Това ще е важно за атестирането им и за тяхното бързо кариерно развитие, е посочила министър Кунева.
Заместник-министърът на образованието и науката Диян Стаматов е посочил, че ролята на директора е да промени организационната култура в училище. Той е споделил, че училището, на което е бил директор, е добро, защото всяко направено нещо от учител в клас, е ставало достояние на колегите му, на обществеността, на медиите. Трудът на всеки колега е важен, е казал Стаматов и е посочил, че екипността е ключова за успеха на училищната общност. Директорите трябва да са лидери и мениджъри, е заявил още заместник-министърът.