Системата в българското образование е елитарна и предоставя повече възможности за стимулиране на най-напредналите ученици и училища в България.
Това заяви образователният министър Тодор Танев пред "Дарик". По думите му целта на предложената образователна реформа е всички ученици да получат равни възможности, независимо в кое училище или в кой регион на страната живеят. Танев се позова на изследване на Световната банка на образованието в България, според което качеството на образованието в София поставя учениците в останалите региони в неревностойно положение спрямо връстниците им с столицата. "Това трябва да се промени и всички региони да имат равни възможности. Всички деца имат талант", каза Танев.
Друга цел на реформата е да промени възприятието на българските учители от страна на обществото. "При 530 лева базова заплата на учителите - това се приема лошо от обществото и може да бъде окачествено само като срамно", каза Танев, но призна, че бюджетът е недостатъчен да се направи нещо съшествено. Според него предложените преомени в закона за училищно и предучилищно образование ще предостави повече възможности за стимулиране на работата и креативността на учителите.
Няма опасност от липса на учители в различните региони, според образователният министър, но се наблюдава демографска криза в средите на учителите. От близо 100 000 учители, които работят в страната, тези под 35 години са едва 6% по данни на министерството.
Министерството ще се стреми и към разнообразяване на методите за оценяване на учениците. "Всичко се измерва в тестове. Тестовете усредняват, което пречи на развитието на отделни ученици и учители, което пречи да се адаптира учебният процес към нуждите на учениците."