Да се повишат стипендиите на отличниците в училищата. Такава възможност ще се даде на школата през тази учебна година. Просветното министерство обмисля да разреши на училищата да въведат свои правила за разпределяне на стипендии.
Така на практика те ще имат по-голяма свобода при разпределянето на бюджета си за поощряване на учениците. Ръководството ще може да избира дали да увеличи размера на стипендиите на най-добрите ученици, или пък да увеличи броя на наградите за успех, така че повече деца да бъдат стимулирани да учат обясни пред „Монитор” секретарят на министерството Красимир Вълчев.
Това е добра идея и аз подкрепям промяната, коментира от своя страна директорът на столичното 23-то СОУ Нина Чанева. „Ще бъде възможност за въвеждане на диференцирано изплащане на стипендиите. Има деца, които наистина са мотивирани да учат, и други, които са бележкари. Тези два типа отличници трябва да бъдат разграничени”, категорична е директорката. Тя допълни, че би стимулирала допълнително децата, участващи в олимпиади и състезания, които градят престижа на училището. „Тези деца заслужават да се разграничат от съучениците си, които се пазарят с учителите за по-високи оценки, за да хванат стипендия”, коментира още Чанева. В момента всички ученици със среден успех 5,5 или повече взимат по 21 лв. на месец
Такава е сумата и на социалните стипендии. Промяната в разпределянето на парите на ученическите стипендии идва заедно с увеличаването на единния разходен стандарт на учениците. С него се скачат и заплатите на учителите. Така един млад неопитен педагог, току-що излязъл от университета, ще взема 500 лв. заплата. Старшите учители пък ще получават 530 лв., а главните 570-580 лв. Заплатите на помощник-директорите и директорите пък ще започват съответно от 610 лв. и 680 лв. В момента средната заплата на учителите е около 730 лв., но на много места стартовите заплати за млади учители са около 450 лв.
Новият просветен закон пък предвижда да има допълнителни парични бонуси и за тези училища, чиито ученици вдигнат успеха си на националните външни оценявания.