Защо ЦИК няма "зеленa светлина" за БГ софтуер?

Булфото (архив)
share

„Във вчерашния ден Централната избирателна комисия взе решение за избор на изпълнител за надграждане на софтуера за гласуване в местни избори, тъй като много пъти сме казвали, че софтуерът, който беше закупен 2021 г., към онзи момент е бил разработен съобразно предвидените в Изборния кодекс избори с машинно гласуване, а местните не са били предвидени за гласуване с машини.“

Това коментира в „Тази сутрин“ председателят на Централната избирателна комисия Камелия Нейкова. Тя посочи, че специално за тази дейност е нямало друг възможен изпълнител.

Как ще гласуват хората, които не живеят на адреса си по лична карта?

„Създателят на софтуера на тези машини за гласуване е Smartmatic Iinternational Holding, с които ЦИК още след изборите, които бяха през април, провежда многократни разговори и размяна на кореспонденции, за да бъде директен партньор на българската държава и да няма посредник в тези отношения“, заяви Камелия Нейкова.

„Само че Smartmatic категорично отказа такъв директен договор и поеха ангажимент да извършат надграждането на софтуера, но чрез „Сиела Норма“ или чрез „Информационно обслужване“, които предоставиха изключителните права. Правата са предоставени само на „Сиела Норма“, тъй като „Информационно обслужване“, които са и преброител на резултатите от изборите, отказват да се ангажират с това. „Сиела Норма“ на практика е посредникът“, посочи още тя.

„Толкова, доколкото не може да има техническо решение по отношение на този софтуер на гласуване, който се използва за тези машини за гласуване, без участието на Smartmatic – да, има зависимост“, заяви Камелия Нейкова.

На въпрос защо ЦИК няма „зелена светлина“ за български софтуер, който да се управлява от „Информационно обслужване“ и държавните институции, председателят на ЦИК отговори, че не знае.

„Многократно сме обръщали внимание на това, поставяли сме въпроса на всеки един Министерски съвет, независимо дали е избран или назначен, дали е редовен или служебен – да се направи задание за изработването на софтуер за гласуване и възложителят му да е българската държава. Имахме и идея да се възложи тази дейност на БАН – убедени сме, че има потенциал за това. Само че към този момент няма резултат“, заяви Нейкова. Тя уточни, че според нея не става въпрос само за пари.

Експерт за съмненията около машинния вот: Грешат хората, а не машините

Камелия Нейкова посочи, че при машинното гласуване около 2 милиона лева е цената, която Smartmatic е определила за надграждане на софтуера. За другите дейностите, свързани с инсталиране на софтуера, транспортиране, логистика, техническо обслужване – разходите са приблизително колкото за изборите през април, около 8 милиона лева. Нови машини няма да се купуват, а тези, които имаме, се съхраняват в частния склад, в който се съхраняват от момента, в който са дошли в България.

„За създаването на тази комисия аз лично събрах от заседание на Народното събрание, от публикации в медиите, но с какво точно ще се занимава тази комисия не мога да ви кажа, тъй като няма информация в ЦИК. Не мога да кажа какво целят депутатите с нея. Няма лошо, че е създадена, нека се извършват всички необходими проверки, които народните представители смятат, че са необходими“. Това коментира Нейкова относно специалната комисия, която беше създадена на 21 септември и която трябва да проверява сигурността на устройствата за гласуване.

„По отношение на сигурността Изборният кодекс предвиждат една процедура, която се нарича удостоверяване на съответствието, на софтуера на гласуване с техническата спецификация, с изискванията на закона. Това е основната проверка за сигурността на софтуера на гласуване и това е възложено на три държавни органа – на Министерството на електронното управление, Института по стандартизация и Института по метрология. Те и за тези избори ще направят това – в изпълнение на закона“, посочи Камелия Нейкова.

Водещи новини

Още новини