Български бизнесмени изнасят капитали към Маршалските острови

share

Парите на заможните българи отлитат към Маршаловите острови. Става въпрос за легални инвестиции в малката държава в Микронезия е номер 1 по привлечен БГ капитал през последните двайсет години, пише Стандарт.

Откакто БНБ смята инвестициите, до юли 2012 г. - от страната ни са излезли близо 1,4 млрд. евро. От тях 189,3 млн. са отпътували към кораловите островчета в Тихия океан. Може би не е случаен фактът, че Маршаловите острови не само е офшорна зона, но е и единствената държава в света, която не е подписала споразумение срещу прането на пари.

Иначе за първите шест месеца на 2012 г. най-привлекателна за родните инвеститори се оказва Сърбия, следвана от Унгария и Австрия. По-голямата част от вложенията не са в бизнес, а в покупка на недвижими имоти.

Спасението за българския бизнес в кризата е на Изток. Арабските държави, Русия и страните от бившия СССР, които не са ударени от кризата, предлагат работа и пазари за родните строители и производители на храни, напитки и цигари.

Някои големи строителни компании вече имат офиси, представителства или поне партньори в Близкия изток. Наши фирми пробваха да пробият на пазара в Ирак веднага след края на войната. В момента изпълняват поръчки предимно в жилищно строителство, научи "Стандарт". За да получим по-големи проекти обаче, са нужни контакти и доверие, обясниха от фирмите, опипали почвата по тези георграфски ширини.

Водени са разговори и за изграждането на магистрали в Ирак, обясни председателят на Камарата на строителите Светослав Глосов. Правителството в Багдат обаче е на мнение, че подобни големи инфраструктурни обекти трябва да се дадат на концесия. А това изисква огромни инвестиции, които не са по силите на родните компании. Затова те се отказват, обясни Глосов.

Строителите ни получиха покана за участие в търгове в Катар и по време на държавното посещение в емирството. Министърът на местното самоуправление и планирането на Катар - шейх Абдулрахман бин Халифа Ал Тани, остана възхитен от метрото ни и заяви, че Катар е готов да се учи от опита ни в бъдещия си проект за подземна железница. Дали българска компания ще успее да се пребори за такава поръчка с конкуренция от цял свят, все още е под въпрос.

Водещи новини

Още новини