Австрийското правителство подписа споразумения с България и Румъния за пълното присъединяване към Шенгенското пространство от 1 януари 2025 година. Финалното решение ще бъде взето на 12 декември 2024 г.
"Ние също очакваме Съвета на 12 декември. Ако той е с положителен резултат, това ще бъде коледно чудо - както за нас като индустрията, така и като държава, която вече ще има пълното членство в Шенгенското пространство, което ни се полага", заяви членът на Съюза на международните превозвачи Николай Рашков в "България сутрин".
Относно изискванията няма спор, категоричен е той.
"Наблюдавахме ситуация, в която имахме ветото на Австрия. Ние виждаме здрава мисъл в техния бизнес. В същото време ситуацията като политическа обстановка в Австрия не е много по-различна от другите страни в Европа. Това поражда различни спекулации и темата се използва с принаден популизъм. Нищо не е ясно, докато не мине този Съвет", коментира Рашков.
Възможно е забавяне по технически причини
"Реално е това притеснение. Имаме около 17 часа средно чакане на камион на вътрешна граница на Европейския съюз (ЕС) - абсолютно неприемливо за нас като индустрия. Представяйки доклада пред ЕК, обратната реакция, която получихме, е: "Благодарим за данните, те са коректни, но въпросът е защо българската държава не ги предостави до този момент в преговорите". Политическата обстановка в държавата ни допринася за тези технически изисквания, които са на масата", обясни той пред Bulgaria ON AIR.
По думите на Рашков европейската зона е на прага на рецесия, а ситуацията за превозвачите е тежка.
"Ако Шенген не дойде в рамките на 2025 г., говорим за трагедия в българската транспортна индустрия, няма да може да бъде възстановена. Ние оперираме повече от две години с намалена конкурентоспособност на европейския пазар. Трета такава ще бъде пагубна за индустрията ни. Има и психологически елемент. До момента нямаме точна дата", посочи гостът.
Ситуацията в Румъния е по-сигурна, отколкото в България
"Ситуацията в цяла Европа е динамична. Изборите в Америка се отразяват. Трябва здрава мисъл на масата, която би трябвало да събере България и Румъния отново на масата. Всички компании, опериращи в сферата на международния транспорт, както ние и сдруженията, правим най-големите усилия, за да привлечем нови кадри към професията. Всички работодатели станаха проактивни. Призоваваме за улеснение в транспорта. Ако осигурим безпрепятствено преминаване на леките автомобили, това е първата стъпка. В момента на границата има съпътстващи дейности, на които мястото им не е там. Ще станем пълноправен член в следващата година, въпросът е кога", обобщи Рашков.