Роботиката представлява голяма планина, която участниците се учат да изкачват заедно. По време на това изкачване те учат много за екипната работа, за реалния свят – как когато свържем две жички, напишем малко код и натиснем един бутон, виждаме как това, което сме направили, може да помогне на останалите около нас.
Това обясни в интервю за БНР Кристиян Михайлов от Професионалната асоциация по роботика, автоматизация и иновации. Той е категоричен, че имаме проблем с мотивацията на децата, а не с образованието като такова.
Трябва още от невръстна възраст да накараме младежите да искат да останат в България и да създават технологии тук, отбеляза Михайлов.
Относно ролята на СТЕМ центровете той коментира, че "във всички тези модерни сгради, които ще напълним с модерна техника, е важно да заложим ролята на ученика и как той може да ги използва".
"Имаме вече първата вълна СТЕМ центрове, доста положителни примери от различни градове, където тези центрове се използват по предназначение и учениците имат достъп до тях. Много често ние заключваме СТЕМ центровете, защото се притесняваме, че някой ще счупи нещо."
Част от шестото издание на форума по роботика
Близо 10 на сто (9,8%) ръст на инсталираните индустриални роботи в България очакват от Професионалната асоциация по роботика, автоматизация и иновации (PARAi) за тази година.
"Генерално роботите стават все по-достъпни в българската икономика и все повече компании използват индустриални роботи. Причината: липсата на достатъчно добре обучен персонал, цената на труда става все по-скъпа", подчерта Михайлов.
Според него това се случва там, където човекът може да бъде разтоварен от тежка физическа или монотонна работа, защото никой не може да бъде щастлив "20 години да мести циментови торби по 20 килограма 8 часа на ден 5 дена в седмицата".
Запитан може ли България да се позиционира като водещ технологичен хъб, Кристиян Михайлов посочи, че "вървим в тази посока".
По думите му, от една страна има оттегляне на някои инвеститори, но от друга България се превръща в дестинация, която създава по-скъпи продукти.
"Държавата трябва да има адекватна стратегия и политика, що се касае до това да търсим подобен тип кадри."