Електронната търговия през 2023 г. ще достигне дял от 2,11 процента от БВП на България

Novini.bg/ Canva
share

Електронната търговия през 2023 г. ще достигне дял от 2,11 процента от БВП на България, докато през предходната 2022 г. този процент е бил 1,92. Това каза създателят и организатор на Balkan eCommerce Summit Никола Илчев на брифинг в Националния пресклуб на БТА, който се позова на три проучвания. Променя се средната стойност на поръчаните стоки онлайн през една календарна година. През 2023 г. тя е 680 евро, докато през 2022 г. е била 555 евро.

Илчев информира, че Balkan eCommerce Summit ще се проведе на 4 и 5 април в "Арена София", като на събитието ще дойдат гости от Централна и Източна Европа. Той изтъкна, че събитието ще бъде полезно на електронните търговци и на бизнеса. Форумът дава възможност на бизнеса да научи от "първа ръка" тенденциите и новостите в електронната търговия в нашия регион и на Запад.

Христо Радичев от "Медияпост Хит Мейл" добави, че по данни на собствено онлайн проучване в региона на Централна и Източна Европа малко над 52 процента все още не продават онлайн. Причините са най-различни, но най-вече, защото търговците не считат, че продуктите им са подходящи за електронна търговия или им липсва експертиза и капитал. 35 процента от неактивните търговци планират до 12 месеца да започнат собствен онлайн бизнес. Около 32 процента от тях твърдят, че в следващите 12 месеца ще започнат да продават в чужбина.

В е-търговията идва времето на модела „купи сега, плати по-късно“

От тези, които продават онлайн, около 20 на сто го правят извън собствената си държава. 

"Динамиката ясно показва, че непрекъснато расте процентът на хората, които или отварят собствен онлайн магазин или заедно с това започват да продават зад граница", констатира Радичев. Той добави, че повече от 1/3 от търговците, които продават онлайн в региона на Централна и Източна Европа, очакват 20 процента и повече ръст на приходите през 2023 г. спрямо 2022 г. Една четвърт не виждат никаква разлика между двете години, а почти 14 процента очакват през 2023 г. приходите им да намалеят с до 20 на сто в сравнение с 2022 г. Радичев уточни, че в проучването са се включили 600 активни онлайн търговци. В проучването за първи път са включени държави, които досега не са попадали в обхвата на проучването. През 2022 г. те са били 8, докато през 2023 г. са стигнали до респонденти от 12 държави. Това превърна проучването в най-голямата частна инициатива в областта на електронната търговия, изтъкна Радичев. 

Изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия Бойко Таков заяви, че агенцията ще се включи като институционален партньор на Balkan eCommerce Summit и ще има собствен щанд. Основите роли на агенцията са интернационализацията на малките и средни предприятия и да продават тяхната продукция на чуждите пазари. Според Таков възходящо върви тенденцията за електронната търговия и все повече компании участват в нея. Освен това тази тенденция е и благодарение на потребителите, защото те все повече започват да искат да пазаруват онлайн. Таков счита, че и пандемията от Ковид-19 също е оказала влияние на този процес.

"В днешно време дори не е необходимо за една малка компания да изгражда свой собствен сайт, тъй като на пазара има предлагане на много такива услуги", изтъкна изпълнителният директор на ИАНМСП. В агенцията са предлагали ваучери за изграждане на интернет магазин за електронна търговия, както и достъпни решения с партньори, за да може компаниите да навлязат в тази сфера.

Мирослава Станева от eMAG коментира, че над 53 процента от потребителите в България са купували до момента някаква стока онлайн. По думите й за българите онлайн търговията до голяма степен се превърна в достъпен и предпочитан начин за пазаруване на различен тип стоки. Тя уточни, че се отчита разнообразие в потребителската кошница, като потребителите все повече започват да пазаруват напитки, кафе, продукти за красота, лична грижа, дори и пелени за бебе. "Пазаруването онлайн става все по-често за ежедневните ни нужди, а не само за големите покупки", обясни Станева.

Гергана Илиева от Българо-румънската търговско-промишлена палата уточни, че голяма част от българските компании имат интерес към Румъния да продават онлайн. За да достигнат обаче техните продукти до крайните клиенти, има проблем, който срещат и онлайн, и офлайн търговците – това е липсата на лесен път. Според Илиева наличието само на два моста между България и Румъния много възпрепятства бизнеса.

Звезделина Лачева от "Ди Ес Смит" (DS Smith) заяви, че има тенденция към повишаване при продажбата на опаковки. Тя изтъкна, че се отчита ръст от над 85 процента за 2023 г. спрямо 2022 г. Лачева добави, че най-ярко очертаващата се тенденция е устойчивостта и очакването на потребителите техните опаковки да бъдат екологични и биоразградими. Тя посочи, че 41 процента от европейските потребители очакват опаковката да се рециклира. Запазва се тенденцията и за замяна на пластмасата в опаковките.

Водещи новини

Още новини