Нов шампион по скъпотия се очерта тази седмица. Килограм захар на едро поскъпна до 2.58 лева на едро, като за година скокът е близо 82%, сочат данните на Държавната комисия по стокови борси и тържища /ДКСБТ/.
За сравнение - миналата година по това време захарта е била 1.42 лева на едро. Проблемът е, че около 1/3 от суровината се произвежда в България, а останалото е внос. 2021-2022 г. преминават с голяма суша в Европа, което се отрази в по-нисък добив на цвекло, оттам и по-ниско производство и по-малко предлагане, обясниха от единствения завод в България, този в Горна Оряховица. Допълнителните фактори за оскъпяването си ги знаем наизуст - повишените разходи за енергия, транспорт и работни заплати.
С лъвския скок захарта детронира досегашния №1 според потребителските усещания - олиото. Неговата цена се е повишила за една година с 44% и в момента тръгва от борсите на 4.78 лева за литър. На рафта в магазина пък финишира твърдо над 5 лева за бутилка, предаде "Марица".
Някак неусетно за клиентите обаче и яйцата започнаха да катерят ценови върхове. В момента на едро едното се продава средно за 33 стотинки, по данни отново на ДКСБТ. Това обаче е първото звено на веригата. Доставчици на магазини го предлагат за 38 стотинки, а на дребно може да се намери за 42-45 стотинки бройката. Така устремено вървим към формулата „две яйца за левче”. Горе-долу толкова бяха яйцата и по Великден, когато заради повишеното търсене търговците в аванс бяха натоварили цените. Поскъпването на яйцата става по-незабелязано за клиентите, защото през изминалата година те не вървяха устремено само и единствено нагоре, а връщаха по някоя стотинка назад, отчитат от магазините на база на доставните си цени.
Така топ 3 на най-бързо поскъпващите стоки за една година се оформя така: захар, краве сирене /ръстът е над 56%/ и яйцата /+51%/.
Сега обаче се задават нови цени и при фабрично произведената зимнина - скачат доматеното пюре и корнишоните в буркан, съобщават собственици на магазини в Пловдив. Те вече са предупредени от доставчиците, че отново ще трябва да сменят етикети, като при някои стоки увеличението ще е между 30 и 40%. А има и още по-драстични примери. Така например доматено пюре, което се продава в големи кутии предимно за пицариите, става от 9 лева - 21 лева. Това по веригата ще вдигне задължително цената и на пиците. Една от възможните причини е, че пюрето е произведено от по-скъпи домати, които и през лятото не паднаха чувствително, въпреки сезонното предлагане. Това важи и за вноса.