Цените на стоки и услуги определено не са това, което бяха. На фона на сериозната инфлация финансовата стойност на продуктите осезаемо скочи до високи нива. Това се отразява както на потребители, така и на бизнеси. Много собственици на фирми подценяват ситуацията и не работят на цените, на които заслужават. От това произтича една от най-големите им грешки, а именно начина, по който актуализират стойността на продуктите си на фона на инфлацията. Трябва да се прави поетапно вдигане на цените, а не шоков скок.
Такова мнение изрази сертифицираният финансов коуч Стойне Василев по време на онлайн конференцията Бизнес Растеж 2022 г.: "Как да развиете бизнеса си с работещи стратегии?"
По думите му всяка година собствениците на бизнеси е необходимо да правят сметка за цената на продуктите си. Но повечето бизнеси правят нещо различно – не променят крайните цени регулярно, а изведвъж драстично ги увеличават, което не е добра практика.
Едно голямо увеличение отблъсква хората, независимо колко качествен продукт предлагаме. И тези увеличения е необходимо да следват темпа на инфлацията и по-скоро темпа на нарастване на нашите разходи, както и да стават с добавяне на стойността, която не ни струва много, обясни специалистът.
Втората голяма грешка на бизнесите е икономия от друго в името да се запази цената и изобщо финансовото здраве на фирмата.
„Клиентите няма да спечелят от това да получават по-малко услуги, по-некачествени, така че не трябва да се правим на герои“, смята още Стойне Василев.
Според финансовия коуч над 90% от малките семейни фирми не съставят елементарен бюджет за приходите и разходите и не следят текущо какви са приходите, разходите и съответно печалбата месец за месец.
Хората не знаят колко изобщо е тази нетна печалба или нетен маржинг. Много често определят цените на база на конкурентите. Продаваме на по-ниски цени, отколкото заслужаваме. Ние реално си обезценяваме труда, заяви още Стойне Василев.
Когато един клиент търси дадена стока, той започва да проучва пазара. Така стига до момента, в който сравнява. Вижда, че предложенията са горе-долу на една цена и реално не може да направи разлика между качествата на отделните артикули. В крайна сметка потребителят ще избере по-ниската цена. Но тук идва въпросът, че ако реално търговците се конкурират само по цена, а продават едно и също, то те вече са загубили.
„Това е ценова война, в която всеки се опитва с малко да намали цената, с което да спечели. Но тук обаче никой не печели. Трудно се оцелява на този нисък нетен маржинг и реално бизнесът не може да съществува. Печалбата не е самоцел“, разказа още финансовият коуч.
По думите му бизнесът трябва да работи за печалба, за да може да се развива и да помага на клиентите си и тези качествени услуги, които се предлагат, всъщност да се разпространяват и да стигат до все повече хора.
Цената вече не е един от най-основните критерии за покупка, заключи Стойне Василев, като допълни, че правилният подход е вдигането на финансовата стойност на продуктите да става на етапи.