Бившият енергиен министър в кабинета "Петков" Александър Николов публикува в профила си във "Фейсбук" предистория на "Кризата с газа". Според него, протестите са ясен лакмус за наличието на твърда обществена позиция. Николов, обаче, се чуди дали те са на правилното място. Бившият министър пише, че "Кризата с газа" има ясна предистория, но неясни събития. Затова посочва "още факти от миналото".
Ето и какво написа той в социалната мрежа. Публикуваме поста на Николов без редакторска намеса.
1. При управлението на ГЕРБ има ясни и видими резултати. Пряка зависимост от един контрагент (който и да е той е грешно). Строежи - веднъж изкопаваме България от край до край, набързичко в рамките на под 18 месеца, а друг път - ни отнема 12 години да стигнем до … язовира в проекта. За цени, подизпълнители, документи и прочие - вече всичко отдавна е наяве и може лесно да се провери.
2. Регулацията - веднъж КЕВР /под вещото ръководство на Иван Иванов/ одобрява меко казано странен бизнес план и сертифицира проекта, който накрая се оказва просто…разширение на газопреносната мрежа. Нооо… втори път - открива каквито и да е необходими нормативни похвати за да … забави лекичко и документално инфраструктура, която води до ясна диверсификация.
3. Търговията - имаме си държавна, прозрачна и достъпна газова борса, а именно “Газов Хъб Балкан”. Обаче… за да ни е удобничко КЕВР си лицензира и една такава…леко алтернативна, която дори няма все още правила за търговия (част от нормативните изисквания, именно на КЕВР, именно под Иван Иванов за да лицензира тази борса). И точно на този пазар… съвсем случайно под вещото ръководство на избраното от ГЕРБ лице Николай Павлов се извършваха множество интересни сделки, стигащи до 98% концентрация към един търговец… пак съвсем случайно свързан и на ниво собственост с конкретната борса.
4. Зависимостта на България от конкретен доставчик и нейното “съхранение” - същият Николай Павлов напоително и дълго обясняваше как и защо е подписал ЛИЧНО анексите за намаляване на количествата по договора с Азербайджан. Ама нямало инфраструктура, ама не можело… и прочие. Оказа се, че може. Държа дебело да подчертая, че подобряването на отношенията с Азербайджан и връщането на количествата до договорените размери се случи и с активното съдействие на Президента Радев и директните му разговори с колегата му Алиев и по време на последния редовен кабинет.
5. Датата е 12ти август 2021ва година. Да, бих искал да Ви върна година назад. Беше организирана среща в Министерство на Финансите, след множество опити от страна на Булгаргаз /в лицето на същия ИД Павлов/, както и на БЕХ (представлявано тогава от Валентин Николов и Ина Лазарова) да НЕ предоставят подписаните анекси и съответните разрешения за намаляване на количествата от Азербайджан. Тези документи ясно показваха как България бива поставена на колене и как водещ… е нечий чужд държавен интерес, а нашият, българският е оставен някъде на много заден план. Ден по-късно, Стефан Янев, в 18.30 вечерта ме освободи от поста на зам.-министър. Изключително важен детайл - това “уволнение” НЕ БЕШЕ съгласувано нито с тогавашния министър Андрей Живков, нито с президентската администрация. Напротив, получих обаждане с извинение и благодарност за положените усилия за осветляване на сектора. Та… когато някой Ви заговори случайно за ВЪЗХОД, особено Български - нека бъдат ясни всички факти.
6. Същият тогавашен Министър Председател ме бе видял само веднъж преди това. В средата на месец юли. Отново - изключително важен детайл. На среща в МС, на която присъстваха същите синдикати, работодатели, Министър на енергетиката и прочие… течеше обсъждане за начина на работа на ТЕЦ-2 Марица Изток и съответно ефектите върху Мини Марица Изток,, като основен доставчик на суровина. Тогавашните катастрофални финансови резултати и на двете дружества не са тайна за никого. Но,… интересни са позициите на всички присъстващи - т. нар. “индустриалци” твърдо напираха за “ОТВОРЕН ПАЗАР” и за спиране на заповедта за работа на ТЕЦ-2. Да, същите тези организации, които в момента неистово се борят за… планова икономика в сектор енергетика. От своя страна синдикатите логично искаха заповедта да е максимално агресивна за да гарантира заетостта на работниците в ТЕЦ-2 и ММИ. Това решение щеше да доведе до нов дефицит в системата от над 600 млн. лв. Естествено, като част от тогавашния екип на МЕ за мен беше абсурдно и недопустимо това да бъде прието. Ноооо… същите синдикати, които сега показват ясна “бизнес” позиция… (странно, нали?!) заплашиха с тежки протести, стачки и не знам си още какво. Въпреки това, на същата среща в МС категорично отказах исканията им, което беше последвано от тежък скандал, след който бях извикан лично в кабинета на Янев. Много ясно ми беше обяснено, как е по-добре да се спазва добрия тон и че аз сериозно преча за това нещо… пък системата и финансовите загуби на обществен ресурс - кучета ги яли. Толкова за политически удобните тези, за синдикати и работодатели. По делата (и парите им) ще ги познаете.
7. Връщаме се към септември 2021ва година. Точно тогава, във втория кабинет на Янев, отново от Николай Павлов е разписан и последния анекс, който допълнително свали количествата от дългосрочния договор с Азербайджан. Пропуснатите ползи за България… в определени дни достигаха над 1 млн. лв! Да, на ден.
ДРАГИ ЗРИТЕЛИ, СПИТЕ ЛИ?!
1. Първият подписан документ, по-малко от 12 часа след встъпване в длъжност на новия министър беше… относно спиране на вписването на ръководния състав на гръцката връзка. Познато от регулаторно-нормативните хватки по-горе?! Целите не успяха… но пък ясно се видя, че дори и сайта на МЕ може да бъде използван за меко казано неверни твърдения, тип “няма решение или протокол от МЕ”.
2. Счупихме дъното и на английския език. TAKE or PAY. Даже няма да навлизаме в специфики по договори. Имаш ясно казано ВЗЕМИ или ПЛАТИ! Тоест, от април месец насам “Булгаргаз” казва “дайте ни”, като изпраща ежедневно заявка, но отсрещната страна казва - заявката Ви е изпълнена на 0!!!! Тоест, да, нека Министърът не се притеснява, защото потвърдената НУЛА от другата страна сме си я ВЗЕЛИ! Още нещо, което вероятно е новина за екипа му - АПРИЛ месец се плаща фактура, която е издадена ПРЕДИ декрета на Путин. Тоест, не само, че Булгаргаз изпълнява ВСИЧКИ условия по договора, а и ДОКУМЕНТИРАНО е превел средствата, в съответсвие с договорните отношения. Тези средства СА ПРИЕТИ ОТ БАНКАТА КОНТРАГЕНТ, тоест плащането е ЗАТВОРЕНО, но е върнато… БЕЗ ОСНОВАНИЕ! Толкова, по странно координираните опити да се вкара Булгаргаз в трудна позиция по потенциален арбитраж. Съвсем различен и интересен въпрос е дали текущото ръководство на Булгаргаз изпраща ежедневно заявки, както предишното. По темата - нека напомня на текущото ръководство на МЕ, че потенциален арбитраж към Газпромекспорт може да се води и на ниво ЕК, като към това нещо може да се включат и пропуснати ползи и нанесени вреди /например от по-високи цени на спот пазар/ поради неизпълнение на договорни отношения. Би било ей така… прозорливо, ако случайно текущият екип на Министъра се сети да проведе един бърз разговор с DG Energy, поне да е базисно наясно с потенциална позиция на ЕС.
3. Кадрова политика и приоритети - потресаващо. При всички твърдения за криза, липса на свободна инфраструктура за разтоварване и прочие… съвсем случайно отговорната компания за пренос на газ в България, а именно Булгартрансгаз, въобще не беше във фокуса на 24-часовата работа на министъра. Случайност?! Същото е и с приоритетното говорене за срещи и разговори с колеги министри - добре, че Мицотакис ясно каза дали има или няма слотове в Гърция. А и най-простичко, дали едно плюс едно е равно на две?! Забравихме ли, че имаше подсигурен слот за първо карго и ако разговорът с Байрактар в Турция /между другото интересен детайл е и защо никой не попита в какъв състав е делегацията пътувала до Турция за срещата/ е приключил успешно за един слот… тогава не беше ли логично да се вземат 2 карга?! Аз поне до две мога да броя. Въпрос на приоритети…или случайно се оказах лош пророк, че в междучасието Булгаргаз бе инструктиран да НЕ приема офертата за разтоварване на първо карго. Мдам. И ако тези две неща се бяха случили…колко сложно е от август да се запази слот…за декември?! Всъщност е доста лесно постижимо. За сравнението на цените и офертите получени назад във времето и тези, които са фактически приети - ще оставя следващия Парламент да се възползва от механизмите по ЗДОИ. Цялата оферта от Cheniere е изчетена И СТЕНОГРАМИРАНА НА ЗАСЕДАНИЕ НА МС! Твърденията, че са с ХХ% по-скъпи са, отново, меко казано НЕВЕРНИ! Но, да, всички тези решения са ОПЕРАТИВНИ и са част от политиката на текущия кабинет в Министерство на Енергетиката и би било изключително забавно да се координират с външна висшестояща администрация. Затова - протестите на площада… или и пред една друга сграда?!
4. Хаос и криза. Да. Вече са на масата. Вече е абсолютно ясно, че след предприетите действия и бездействия България ще бъде в изключително тежка позиция от октомври насам. Случайност ли е, че изборите са на … 2ри октомви?! Да, екипът ангажиран по време на редовното правителство остави свобода, финансова стабилност, предвидимост и възможност за продължаване на действията по външни инвестиции, ПВУ и JTF и т.н. Цялата тази свобода дава възможност на текущия политически кабинет спокойно да си върши кризисните действия… по 24 часа на… около 450 км от кабинета. Мда, реално на Черноморието, на което… все пак текущия екип очевидно има дълга история.
5. Приоритети, политически кабинет, начин на работа, работна история… Мда. Всичко кристализира, когато се види постигнатото назад … в Русия, пък и в България. Явно дългото време прекарано удобно на североизток е изпило част от желанието за запазване на българския обществен интерес.
6. Енергийният сектор е с широк ефект, за цялото общество. Буквално. Затова той е задължително надпартиен. Затова от декември 2021ва година до 2ри август 2022ра година нямаше затворена врата към никой, който пожела среща. Затова цялата информация беше налична за всички - членове на енергийна комисия, Парламент, журналисти, синдикати, работодатели. За да може всеки да предложи и обсъди възможно по-добро решение, достигайки до най-балансираното и с най-широк общественополезен ефект. Дори да сме имали тежки спорове и дразги - комуникацията не е спирала. Затова дори и в оставка, 2 дни преди излизане от пост една от последните срещи в кабинета ни беше с Десислава Атанасова, Теменужка Петкова и Александър Ненков. Защото е важно, който и да е на този пост да е наясно с възможности, пречки, следващи стъпки и полезност, която може да бъде постигната за всички българи. Е, когато някой му се наложи да се заключи…било то от Мая Манолова или БОЕЦ е меко казано… странно. Особено на фона на интересните слухове, че принципно Министъра се разбира добре с дами, като госпожа Манолова.
7. Лично - не зная дали в Русия финансовите отдели на телекомите се занимават с продажба на телефони, но в Германия, Гърция, Чехия, Унгария, Сърбия, Норвегия, Великобритания, Тайланд и други държави, в които и с които съм работил - не е така. Информативно за текущия министър. Ако се нуждае от допълнително лична история - нека не забравяме и че предложих и публични разговори, диспут, относно “КРИЗИ, ХАОС, РАЗРУХА” и прочее глупости, но случайно беше отказано. Та… да. Учудващо има хора в България, които са работили. И не, никак не ме притеснява факта, че съм се занимавал с дигитализация и финансово управление, напротив. Също - не ме притеснява и че още докато бях в средно училище съм работил, каквото и както можеше тогава (дори и миейки чаши и чинии в ресторант). Всъщност, до ден днешен това ме държи на земята и точно поради тази причина вярвам, че всеки човек, независимо от общественото му положение заслужава уважение, усмивка, отношение. Това успя да създаде екипът ни назад във времето - в изключително трудна среда - човешко отношение, интезивна работа и фокус върху резултатите. Дано и сега е така… ама надали.
И изводите, до момента, след 24 дни “работа, работа, раааабота”:
1. Един единствен, арогантен и неадекватен "експерт" е достатъчен … когато се озове на “правилното място” за да разбие политическия имидж, дори на човекът с най-високо обществено доверие към момента - Президента. Оперативните действия и бездействия при базисна некомпетентност водят до висока политическа цена. А в предизборна обстановка - тя се плаща само от най-високо.
Нека не се забравя, че поради широкото обществено доверие и на база предходните служебни правителства се родиха два достатъчно асиметрични политически субекта - ПП и Български възход (доколкото това нещо съществува още). И когато се говори за баланс лично за мен е ясно, че въпреки многобройните слухове за привързаност от страна на Радев към който и да е от двата проекта администрацията му ясно запази необходимата дистанция.
2. Радостно е, че обществената позиция ясно показва нетолерантност към ирационални позиции (всъщност обществено вренди позиции). Но… все още не се прави разлика между стратегически и оперативни решения. Не трябва да се забравя КОЙ носи отговорност, с името си, историята си и подписа си.
Затова - протести на правилното място. В случая - Триадица 8, София. Винаги има добра и лоша новина - добрата - останаха 37 дни морска компетентност. Лошата - с този темп на действия и бездействия… предстои изключително тежка зима. Но… документите остават. Въпросите - също. А някой знае ли колко време отнема да се публикува състав на политически кабинет?! Че едно време всички бяха със съответните биографии… и работиха на отворени врати. И не се заключваха. И не се криеха. И до ден днешен - не се крият!