Поевтиняването на еврото е шанс за българския износ. Това заяви в ефира на "Тази сутрин" по bTV главният редактор на businessnovinite.bg Спас Стамболски.
Във сряда единната валута за първи път през последните 20 години стана по-евтина от долара при курс 0.9998 EUR/USD. Вчерашните движения на валутния пазар бяха ускорени от данните за нивото на инфлация в САЩ, която продължи да се покачва и през юни. Данните на статистическото бюро във Вашингтон показаха, че индексът на потребителските цени е нараснал с 9,1% за година при очаквания на пазара за скок от 8,8%, движен от рекордния ръст на енергийните суровини.
Данните действат в подкрепа на долара, защото пазарът очаква Федералният резерв на САЩ да предприеме допълнителни действия срещу инфлацията, а именно повишаване на основната лихва, която от началото на годината вече се повиши от диапазона 0-0,25 до 1,5 - 1,75%. Повишаването на лихвените проценти прави доларът по-привлекателна инвестиция и това води до ръст на курса му спрямо останалите валути.
Така стоките произведени в еврозоната и в страните имащи твърд курс на своята валута спрямо европейската, какъвто е случаят на България могат да се възплзват от предимството, което им дава по-ниската стойност на еврото. Това именно е възможността да изнасят своята продукция на относително по-евтини цени на най-големия пазар в света, какъвто е американския.
За първите пет месеца по предварителни данни страната ни е изнесла над 700 млн. лв., към САЩ, като единствено износът ни(освен този към държави от ЕС) към Турция е по-голям, който е в размер на 2,2 млрд. лв.
В същото време повишаването на долара има негативен ефект за тези, които са абонирани например за т.нар стрийминг платформи, като Netflix, където месечните такси се плащат в долари, а за една година той е поскъпнал с 16%