Томислав Дончев: В Плана за възстановяване няма асфалт

Булфото (архив)
share

"В Плана за възстановяване и устойчивост няма асфалт. Има високоскоростни влакове и системи за сигурност в жп-сектора," коментира в предаването "Брюксел 1" по Bulgaria ON AIR вицепремиерът в оставка Томислав Дончев.

"Санирането е 16% от стойността на Плана, но са 90% от коментарите по него," каза той по повод критиките, че 2,2 млрд от средствата по Плана са заделени за саниране," заяви в предаването "Брюксел 1" по Bulgaria ON AIR вицепремиерът в оставка Томислав Дончев.

"Срокът 30 април е до голяма степен инструктивен. Все още една трета от страните-членки нямат консистентна версия на план, имат или отделни глави, или само структура," обяви Томислав Дончев.

"Крайният срок, в който могат да бъдат внасяни националните планове в ЕК и да бъдат одобрявани е средата на 2022 година. Разбира се, България не бива да се цели в подобен срок. Дали планът е внесен в ЕК? Той е внесен още на 20 април. Дали България е поискала да стартира процедурата по одобрение от страна на ЕС и Съвета - все още не. По предложение на самата ЕК - те предложиха, да използваме по най-добрия начин следващите две седмици, да текат преговори, да направим редица важни уточнения, за да може когато пуснем плана той да бъде одобрен от ЕК и да нямаме неочаквани изненади," коментира вицепремирът в оставка пред водещата Милена Милотинова.

"Планът за възстановяване и устойчивост започна да се разработва при първия анонс, че ще има пакет от инструменти на Европейския съюз - Next Generation EU. По него беше работено последните 8 месеца, това са екипи от всички министерства, институции, Националното сдружение на общините, Българска академия на науките, редица университети - 240 души бяха ангажирани в разработването на Плана. Направихме всички усилия, да бъдат направени обществени консултации, защото няма гаранция, че хората в държавната администрация владеят цялата истина и знаят всяка сфера в най-малки детайли", каза Дончев.

Вицепремиерът в оставка добави, че са направени над 30 секторни дискусии - като резултат има 3 версии на документа - тази, по която се работи, е последната. Изрази съжаление, че по него не е имало политическа дискусия. "Малко бяха политиците, които положиха усилие да прочетат няколкостотин страници. Не само Плана, предполага се да се прочетат и проектите към него", категоричен бе вицепремиерът в оставка пред Bulgaria ON AIR.

"Чух, че е бил корупционен и искат да го ревизират. Поисках алтернативи - но не съм получил нито ред", допълни Дончев и уточни: Планът е инструмент, който ще помогне да извлечем ползи, преминавайки през няколко много важни трансформации. На първо място е дигиталната трансформация, на второ място са политиките по декарбонизация. Претенцията на българската икономика е да бъде икономика на иновациите.

По въпроса кога най-рано могат да дойдат средствата е трудно да се отговори, защото за да се осигурят средства по плана трябва да мине ратификацията в парламентите на всички страни членки по процедурата, свързанан със собствените ресурси. Поне в 8 или 9 държави все още очакваме ратификация. Ако трябва да бъда оптимист - при удачно следване на всички стъпки - края на лятото парите могат да са на разположение на всички бенефициенти. Реалистичния вариант е есента," коментира вицепремиерът в оставка и допълни, че правителството е решило да използва само грантовата част на плана - 12,5 млрд. Не са предвидени никакви заеми. Планът е само една четвърт от средствата заделени за България", уточни той.

На въпроса какво ще се промени в живота на обикновения българин, Дончев каза, че ще имаме градове с много по-чист въздух, много повече дигитални услуги,  детски градини, училища и други обществени сгради санирани, високоскоростни влакове, инернет в по-висока скорост, модернизирано земеделие. По думите му Планът ще помогне за дигитална трансформация, икономика на знанието и базирана на иновациите.

Томислав Дончев: Не предвиждаме промени в данъчния модел

"В политическа криза сме," каза още вицепремиерът в оставка Томислав Дончев. "В последните месеци наблюдавам един изключително странен симптом в българската политика - никой не иска да управлява, да поема отговорност, не иска да взема тежки решения. Защото управлението е да вземаш тежки решения различни интереси, които често си противоречат. Сред българските политици се е настанил един ракурс, че най-удобно е да си в позицията на критик, което е също част от политическия живот. Но това е само една част от политическите роли. Финалът на това усилие е да поемеш отговорност и да носиш отговорността за управлението. В противен случай превръшщаме политическия живот в една игра по надприказване," коментира Дончев.

Водещи новини

Още новини