Големите търговски вериги буквално рекетират производителите с всевъзможни такси, част от договорите. Това разкри Витан Витанов, който е бил собственик на фирма за производство на рибни продукти. Заради непосилните условия неговата фирма фалира.
Витанов разкри схемата, по която веригите притискат производителите да субсидират изграждането на новите им обекти. Реализацията и търговията на продукцията се вкарва в правилата в договорите за търговия с веригите. В тези правила от самото начало се включват неща, които представляват задължения на веригата – да осигури обслужването и да си построи магазините. Впоследствие обаче тези задължения са извлечени от задълженията на веригите и се прехвърлят на доставчика. Витанов даде за пример налаганите входни такси. Те се изчисляват на базата на търговска площ. Когато една верига построи нов обект, доставчиците плащат между 500 и 5000 лв на търговски обект. Ако една верига притежава 15 обекта и току що е построила 16-ия си обект, от веригата искат сума около 1000 лв. Това е част от договорите, признава Витанов. Ако на пазара се появява нов доставчик, на него му се казва, че не е честно останалите да са плащали за нещо, което той ще ползва наготово. Така ако се ползва същия пример с 15-те обекта от новия доставчик се иска сума от 15 000 лв.
Производителите са притискани и от статистиката, според която 60% от стокооборота минава през търговските вериги. Останалите 40 % са друг пазар и не са толкова привлекателни за потребителите, съответно и за доставчиците. Оказва се, че веригите налагат намаления на цените в отстъпките. Създаден е списък от над 100 вида отстъпки, сред които и абсурдните отстъпки юбилей и рожден ден. По някои от отстъпките цените се свалят до 50% и всичко е за сметка на производителя, разкри Витанов.