Зареждаш 22 литра, плащаш – 26! За това сигнализира зрител на Нова телевизия, който твърди, че е платил повече, отколкото резервоарът на колата му технически може да поеме.
Удрят ли ни бензиностанциите в количеството на горивото, което зареждаме провери Георги Георгиев в рубриката „На твоя страна” по Нова телевизия.
Не рядко шофьори, при които е останало съмнение, че количеството гориво, налято в резервоара, е далеч по-малко от заплатеното, отиват на сервиз. При поредния сигнал зрител на Нова телевизия дори твърди, че е платил повече от вместимостта на резервоара на автомобила му.
Преди седмица Ангел Славов два пъти зарежда колата си с гориво на една от столичните бензиностанции. Автомобилът му е с газова уредба. Когато стига до касата обаче – остава неприятно изненадан.
„Едната бележка показва близо 25 литра, другата бележка показва 26 литра. Което е около 3-4 литра отгоре – няма как да се случи. Резервоарът по принцип съдържа до 22 литра газ”, обясни той.
Още на място търси обяснение и от самата бензиностанция защо отчетеното на бележката количество пропан-бутан е по-голямо от това, което технически може да побере резервоарът.
Подобни сигнали достигат и до Петролната и газова асоциация, която обединява големите вериги бензиностанции. От там обаче са категорични, че манипулиране на газ колонката е невъзможно.
„В 95 % от случаите това се дължи на дефект в газовата бутилка. Има един специален поплавък, който спира възможността да се напълни на 100 %. Само когато той е дефектирал, може да се напълни и повече в една газова бутилка. Става дума по-скоро за технически проблем, отколкото някакъв проблем с измерването на бензиностанциите”, обясни Светослав Бенчев от Българска петролна и газова асоциация.
Ангел обаче е категоричен, че колата му минава всеки месец профилактики, тъй като я използва и при работата си. И технически проблем в уредбата не може да има. От бранша съветват при съмнение, че са ударени в количеството, шофьорите веднага да подават сигнал до бензиностанциите.
„Когато един клиент има съмнение в заредените количества, първо може да поиска замерване на самата бензиностанция. Ако това не даде резултат – да говори със самата верига бензиностанция. Ако и това не помогне – накрая винаги остават и държавните институции”, обясни Бенчев.
Оказва се, че нито една институция не контролира газовите уредби. А колонките с пропан-бутан се проверяват само по стикери от инспекторите на Агенцията по метрология дали са минали предварително технически замервания. Колко точно зареждаме, обаче, трудно може да се докаже. Още по-труден е контролът при качество на газообразните горива.
Голяма част от сигналите, които идват до Асоциацията, са свързани именно с качеството на горивата. Преди дни прокуратурата възложи проверка за качеството на течните горива, както и на нормите за съдържанието на олово, сяра и замърсители в тях.
„Вместимостта е изписана на бутилката. Може да се види, че максималното запълване е 80%. Ако бутилката е монтирана както трябва, при бутилка с вместимост 40 литра, могат да се заредят максимално 32 литра – точно 80%”, обясни той.
Бутилките се оставят на 20% празни, това е свободен обем, който играе ролята на буфер. Ако той липсва, вероятността от експлозия е много голяма.
„Газовите бутилки са безопасни, когато са монтирани правилно. Газовите уредби са с предпазни клапани. Когато се вдигне температурата или когато се разшири обемът и се вдигне налягането, тези клапани го изпускат контролирано”, поясни Дунев.
Той е на мнение, че освен скъпо, презареждането на бутилката е изключително опасно.