Агенцията "Пътна инфраструктура" /АПИ/ стартира тръжна процедура за избор на изпълнител на строителния надзор при изграждането на тунела под връх Шипка, съобщават от пътната агенция.
Стойността на обществената поръчка е 6 243 600 лв. /без ДДС/. Срокът за подаване на офертите е 13 април 2020 година.
Поръчката за строителството на тунела беше открита през октомври м.г. с индикативната стойност 267,2 млн. лв. /без ДДС/ и срок за изпълнение близо три и половина години. Оферти могат да се подават до 9 април 2020 година.
Проектът включва изграждането на участък с дължина 10,5 км, от които 7,6 км са ново строителство, а 2,9 км - реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово-Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4 км. Тунелът под Шипка ще е с дължина 3,2 км. Останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 армирани насипа, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и др.
Съоръжението ще се намира на 1 км западно от прохода "Шипка" и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната - в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение по 3,75 м, две водещи ивици - по 0,50 м, и два тротоара - по 0,85 м.
Предвижда се проектът "Проектиране и строителство на обект: Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка" да бъде предложен за финансиране от бъдещата оперативна програма "Транспортна свързаност" /2021-2027 г./. Тунелът ще е възлова точка при движението в посока Север-Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва, са Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).