Бусове няма да може да се регистрират от физически лица. Така управляващите се опитват да се справят със сивия сектор в транспортния бранш за превоз на пътници.
Промените са записание в проект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, публикуван за обществено обсъждане.
Превозните средства от категории М2 и М3 са предназначени за превоз на повече от 8 пътници, а превозните средства от категория N3 са предназначени за превоз на тежки товари. Тези превозни средства се използват за търговска цел, а в същото време няма пречка да се регистрират на физически лица, което е предпоставка за извършване на нерегламентирани превози в сивия сектор, записано в мотивите на промените.
С проекта се регламентира, че превозни средства от категории М2, М3 и N3 могат да се регистрират само от юридически лица, едноличен търговец или физическо лице, регистрирано като земеделски стопани по реда на Закона за подпомагане на земеделските производители. Категория М2 са превозни средства с повече от 8 места за сядане, без мястото на водача, с технически допустима максимална маса не повече от 5000 кг, в които освен местата за сядане може да има място за правостоящи пътници. Категория М3 са превозни средства с повече от 8 места за сядане, без мястото за сядане на водача, с технически допустима максимална маса над 5 000 кг, в които може да има място за правостоящи пътници. Категория N са моторни превозни средства, проектирани и конструирани основно за превоз на товари.
От години физически лица извършват нелегални превози на пътници в страната и чужбина, основно към Белгия, Холандия и Германия, припомня Монитор.
300 хиляди българи годишно участват в игра на руска рулетка, като се придвижват в различни краища на България и Европа в микробуси на нерегламентирани транспортни "оператори". По данни на браншовиците по шосетата и магистралите в страната и у нас кръстосват 3000 превозни средства с места 7+1, които предлагат изгодни цени, транспорт от село до село или от врата до врата без никакви гаранции за пътници и товари.
В социалните мрежи има специализирани странички, които набират пътуващи и чанти, а ако бъде спрян на пътя такъв микробус, хората вътре винаги са роднини, приятели и просто пътуват в една и съща посока.