Международна конференция за двойния стандарт при храните в ЕС ще се проведе на 30 април в София. Форумът, който е от календара на първото Българско председателство на Съвета на ЕС, е под патронажа на премиера Бойко Борисов, а организатор е омбудсманът Мая Манолова в партньорство с Министерството на икономиката, Министерството на земеделието и Министерството на здравеопазването. Очаква се да присъстват еврокомисарите Вера Юрова и Мария Габриел. За повече подробности разговаряме с министъра за Българското председателство Лиляна Павлова.
Г-жо министър, какво ще се обсъжда на международната конференция за двойния стандарт при храните?
- Българското председателство на Съвета на ЕС поставя във фокуса на общоевропейския дневен ред проблема с двойния стандарт при храните. Още в подготовката на председателството получихме подкрепата на председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер, който на 13 септември 2017 г. заяви, че „В съюз, в който всички са равни, не може да има и второкласни потребители“. Той ясно посочи, че „словаците не заслужават да получават рибни хапки с по-ниско съдържание на риба, унгарците – храни с по-ниско съдържание на месо, а чехите – шоколад с по-ниско съдържание на какао.“ Много проучвания доказат, че хранителни продукти с една и съща търговска марка се продават с по-ниско качество в Източна Европа, отколкото в Западна, което е напълно неприемливо. Забранява го и правото на ЕС. Затова нашето председателство предприе стъпки, с които да се развие европейско законодателство, което да гарантира единни европейски стандарти. Очакванията към конференцията са за задълбочени и ползотворни дискусии с конкретни решения, защитаващи правата на всички потребители в ЕС.
Проблемът е много чувствителен и хората очакват конкретни решения?
- Така е и през май миналата година министър-председателят на България определи като „недопустимо“ и „обидно“ наличието на двоен стандарт в качеството на храните, които световните производители предлагат на потребителите от Източна Европа.
Далеч преди старта на Българското председателство, обявихме, че то ще е отворено към гражданите и ще работи за техните интереси. Именно в този контекст ще се проведе международната конференция „Двойният стандарт при храните в ЕС – да сложим проблема на масата“. Стремим се към защита на интересите на всички потребители и по-специално в този случай на тези от Източна Европа и България. Сега тази цел ще бъде постигната по-бързо с предложенията на ЕК от 11 април 2018 г. за нов търговски механизъм за потребителите, който гарантира, че всички европейски потребители ще се ползват в пълна степен от своите права, съгласно законодателството на Съюза.
Какво точно предвижда новият механизъм?
- Той засяга всички форми на дискриминация и нелоялност в търговските практики и общата му цел е да засили правата на потребителите, както и правомощията на държавните контролни органи, за да могат те да защитят тези права. При онлайн пазаруването ще бъде създадена повече прозрачност, за да знаят потребителите точно и ясно какво купуват и колко ще струва.
Как могат да се защитят потребителите в случай на нелоялна практика?
Предоставят се инструменти, за защита на правата на потребителите, като финансова компенсация или прекратяване на договора, например при агресивен или заблуждаващ маркетинг.
Въвеждат се европейски представителни искове - в някои държави членки вече е възможно потребителите да заведат колективен иск в съда, а сега тази възможност ще бъде заложена в целия ЕС.
Какво е конкретното решение за двойните стандарти?
- Европейската комисия предлага да се добави специфична точка за двойните стандарти, която гласи, че нелоялна търговска практика е „всяко предлагане на пазара на продукт, който е идентичен с друг продукт, предлаган на пазара в няколко държави членки, като между тези продукти има значителни различия в състава или характеристите“. Ние приветстваме факта, че предложената нова разпоредба обхваща не само храните, а всички стоки, които могат да се търгуват в ЕС по този заблуждаващ потребителите начин. Искаме гражданите в България да имат достъп само до продукти с високо качество, а не да бъдат дискриминирани. Важно е да се подчертае, че новият механизъм създава правна рамка нелоялните практики незабавно да бъдат прекратявани. Затова националните органи получават правомощия да предприемат действия за отстраняването й и да наложат високи санкции на производителя - до 4% от годишният му оборот.
Как и кога ще се приложат новите защити за потребителите?
- С така предложения законодателен текст ЕК отговаря на очакванията на Председателството, което повдигна този въпрос не само за България, но и от името на много държави членки, където потребителите получават стоки с по-ниско качество. Само дни след представянето на законопроекта от комисията, нашето председателство започна обсъжданията на експертно ниво. Целта ни е директивата да влезе в сила колкото се може по-скоро, за да не могат търговците да предлагат на различните европейки пазари идентични стоки от една и съща марка, с различни характеристики или съдържание. Важно е потребителят да е ясно информиран за стоката, която купува и да не бъде заблуден, по начин, който го кара да вземе решение, до което иначе не би стигнал. Сега е моментът да преодолеем двойния стандарт не само при храните, но и при всички други стоки. Всяко друго решение не отговаря на ценностите на общността, една от които е равните права.