Социалните медии играят все по-голяма роля при формирането на вота. Това е един от изводите в медийния мониторинг на президентската кампания през 2016 г., осъществен от фондацията "Медийна демокрация" и "Маркет линкс" и представен днес.
Данните показват, че двамата основни кандидати Цецка Цачева и Румен Радев са най-често споменаваните лица в медиите, като за първи път премиерът Бойко Борисов е изместен от лидерското място. Цачева и Радев се характеризират и с позитивно отношение на медиите към тях. Въпреки че Цецка Цачева имаше много силно медийно присъствие и положителен медиен рейтинг, в крайна сметка тя загуби изборите, коментира Орлин Спасов от фондацията, цитиран от БТА.
Тук имаме един феномен, който е свързан с това, че като че ли традиционните медии губят позиция си при формирането на мнения в аудиторията и при вземането на решения за кого да се гласува. Медийната среда в социалните мрежи оказва все по-голямо влияние, добави експертът. Според него в хода на тази предизборна кампания във Фейсбук е наблюдавана голяма вълна от сарказъм, от иронично отношение към ключовите кандидати, което показва как тази алтернативна медийна среда заема централно място при формирането на вота.
Друг акцент от мониторинга е, че представителите на националистическите и патриотичните формации в лицето на кандидата за президент Красимир Каракачанов са спечелили в хода на кампанията много позитивно медийно отразяване. Медийният рейтинг на Каракачанов се нарежда на второ място след този на Цачева. Тук имаме нов феномен, при който патриотични и националистически теми се преместиха към центъра на публичността и днес са характерни за почти всички водещи медии, коментира Орлин Спасов.
Медийният експерт Георги Лозанов посочи, че тази кампания е била журналистически по-активна спрямо предишни, но отбеляза, че независимо от това тя е станала жертва актуалния в момента термин "постистина" - че не фактите и аргументите формират вота. Той даде пример с късното обявяване на кандидатите за президент, както и с успоредното произвеждане на референдума. Преносът на телевизионен рейтинг в сериозните политически дебати каква ще бъде нашата избирателна система е аргумент около фактите. Затова и гласуването в този референдум е свързано с едно предварително доверие и влияние на една телевизионна харизма, добавя Лозанов.
Патриотичният вот до голяма степен също е свързан с постистината, защото той не е свързан толкова с аргументи, колкото с общото напрежение и страховете на хората от ситуацията с бежанската вълна, коментира експертът.
Медийният мониторинг обхваща периода 6 октомври - 13 ноември, и 13 медии - трите национални телевизии и 10 онлайн медии.