Изследване: 66% от живеещите в България са твърдо решили да гласуват

share

Кампанията за Президентските избори и Националния референдум 2016г. предизвиква по-слаб интерес и внимание от страна на гражданите в сравнение с тази за Местните избори през миналата година.

За втора поредна година по поръчка на Институт за развитие на публичната среда и финансирано с проектни средства на организацията агенция Алфа Рисърч провежда национално представително проучване за информираността и ролята на кампанията за Президентските избори и Националния референдум. Настоящото изследване е проведено в периода 19 – 24 октомври 2016г. сред 1013 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци.

Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.

„Алфа Рисърч” носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на нейния сайт, но не и за избирателно или манипулативно използване на тези данни.

Кампанията за Президентските избори и Националния референдум 2016г. предизвиква по-слаб интерес и внимание от страна на гражданите в сравнение с тази за Местните избори през миналата година. Две седмици преди нейния край всеки втори анкетиран (51%) заявява, че не е запознат с нито една проява на кандидатите за държавен глава, показва национално представително проучване на Алфа Рисърч.

Огромното мнозинство от хората (82%) знаят, че на 6-ти ноември предстои гласуване за президент и национален референдум. Информацията за тези два избора достига до избирателите предимно от националните медии – съответно, 79% за изборите и 62% за референдума. На местно равнище не кандидатите, а основно политическите партии (42%) се разпознават като агитиращи за президентския вот.

С новото изискване за задължително гласуване са запознати 77% от избирателите. Въпреки че според преобладаващата част от хората, това няма да окаже влияние върху решението им дали да участват във вота, за две седмици делът на твърдо решилите да гласуват за президент нараства от 61% до 66% от живеещите в България. Така, независимо от по-слабата кампания, заявена активност е със 7 пункта над декларираната към същия период през миналата година. Ако нагласите се запазят, можем да очакваме в първия тур на президентските избори да излязат над 3 млн. 700 хиляди избиратели.

Водещи новини

Още новини