Безплатен ръчен багаж по време на полет - за това настояват евродепутатите в Страсбург, съобщи “Политико”.
Законодателите гласуваха резолюция, която призовава авиокомпаниите да премахнат таксите за “разумен” размер ръчен багаж и да стандартизират правилата за размера му.
"Не можете да имате бизнес модел, който увеличава печалбите чрез потъпкване на правата на потребителите”, заяви евродепутатът от испанската Renew Жорди Каняс.
Политикът настоя текстът за безплатна такса да бъде включен в резолюцията, като допълни, че е разочарован от превозвачите, “многократно извършващи злоупотреби с правата на европейските граждани”.
Резолюцията призовава авиокомпаниите да спазват решение от 2014 г. на Съда на ЕС, според което ръчните чанти - при условие че са с “разумен” размер и тегло, са “необходим аспект” на пътуването със самолет и затова пътниците не трябва да бъдат таксувани за тях, пише "24 часа".
Експерти предупреждават, че често има несъответствия между авиокомпаниите по отношение на размера и теглото на ръчния багаж, което може да създаде особени проблеми за хората, пътуващи с прекачвания, извършвани от различни превозвачи.
Авиокомпаниите пък коментират, че вече гарантират възможността пътниците да имат поне една малка чанта безплатно за лични вещи.
“Една универсална политика вероятно ще намали гъвкавостта, на която пътниците се радват в момента, и ще повлияе на цената и удобството на пътуването със самолет. Освен това е непрактично, тъй като размерът и броят на чантите, които се побират сигурно на борда, зависят от модела на самолета и как е конфигуриран”, се казва в изявление на Airlines for Europe.
Типичният самолет “Бойнг” има място за 90 по-големи чанти над главата, докато в стандартния “Еърбъс” то варира от 75 до 85.
През август испанското министерство по въпросите на потребителите започна разследване на няколко нискотарифни компании за такси за ръчен багаж и други допълнителни тарифи като например за определени места.
“Чрез тази практика на отделяне на услугите и таксуване на пътниците с добавка за тях тези компании предлагат много конкурентни цени в своите реклами”, твърди испанското министерство и добавя, че това им дава привилегирована позиция в резултатите от търсачките. Но това също означава, че в крайна сметка пътниците могат да платят много повече от първоначално обявената цена на полета.