Туристите със закупени почивки за плаж Навагио на гръцкия остров Закинтос, който ще остане затворен през цялото лято заради риск от свлачище, имат право да се откажат от договора с туроператора без такси и да получат пълно възстановяване на направените плащания за туристическия пакет. Те трябва да информират туроператора за това свое желание преди началото на пътуването и да получат парите си обратно от него, тъй като той носи отговорност за надлежното изпълнение на всички туристически услуги, включени в туристическия пакет, посочват от „Ние, потребителите“.
За това информират от онлайн платформата „Ние, потребителите“ във връзка с публикация във в. „Телеграф“, пред който представители на туроператори се опитват в аванс да се освободят от отговорност пред евентуално отказалите се заради свлачищата туристи с оправданието, че те „водят само записванията“ и „не са изпълнител на програмата“. Съгласно Закона за туризма обаче туроператорът носи отговорност за надлежното изпълнение на всички туристически услуги, включени в туристическия пакет – без значение дали се изпълняват от него или от негови контрагенти. А в офертите за пакетни почивки ползването на този плаж е акцент и той определя избора на туристите.
Когато предявяват желанието си за отказ от почивката, потребителите трябва да се позоват на чл. 89, ал. 5 от Закона за туризма: „Пътуващият има право да прекрати договора за туристически пакет преди започването на изпълнението на туристическия пакет, без да заплаща никаква такса за прекратяване в случай на непреодолими и извънредни обстоятелства, настъпили или случващи се в мястото на дестинацията или в непосредствена близост до него, които засягат значително изпълнението на туристическия пакет или превоза на пътници до дестинацията.“ Важно е и да цитират ал. 6, според която: „При прекратяване на договора за туристически пакет съгласно ал. 5, пътуващият има право на пълно възстановяване на всички направени плащания за туристическия пакет.“
Още с информирането на туроператора за искането си да се откажат от договора за организираното туристическо пътуване потребителите трябва да настояват да получат от него всички заплатени за почивката суми, като посочат чл. 90, ал. 1: „Туроператорът носи отговорност за изпълнението на туристическите услуги, включени в договора за туристически пакет, независимо от това, дали тези услуги се изпълняват от него, или от други доставчици на туристически услуги.“
Възможен вариант е туроператорът да предложи алтернативен пакет със същото или с по-високо качество. Допуска се и такъв с по-ниско, като пътуващият има право на съответно намаление на цената. Но казусът ще се счита за решен само ако туристът е склонен да приеме новата оферта. В противен случай туроператорът възстановява всички получени плащания не по-късно от 14 дни след прекратяването на договора.
Следва да знаете обаче, че в подобна ситуация нямате право на допълнително обезщетение.