Министърът на туризма Николина Ангелкова съобщи на пресконференция, че ведомството е първата държавна администрация, която ще даде възможност на всички, които искат да заявят регистрация по Закона за туризъм, да го направят само с един клик. Услугите ще са достъпни 24 часа, седем дни, а от понеделник системата ще започне работа.
След България такава възможност за общуване с администрацията ще предоставя и Министерството на дигитализацията на Австрия, Европейската комисия също планират подобни електронни услуги. Заявката за регистрация на документите става по електронен път с подписване чрез е-подпис или лицева идентификация. Първоначално е нужна регистрация на сайта на Министерството, която отнема две-три минути, а подписването с електронен подпис става за 10 - 15 секунди. Електронните услуги са разработени на базата на договор с частна компания за четири месеца, като изцяло са спазени изискванията на закона по отношение на защита на личните данни. Цената на договора е 120 000 лева без ДДС, каза министърът.
За една година достъп през министерството ще е безплатен, след това ще има възможност за пет безплатни електронни подписа, а след това достъпът ще става на абонаментен принцип - по два лева на месец. Абонаментът може да бъде прекъсван и по-късно подновяван. Около 1400 - 1500 са заявленията, които годишно за всички услуги получава министерство. Очакванията са от тях над 50 на сто вече да са по електронен път.
До края на тази година се очаква достъпът до системата да може да става от всички страни от ЕС, като към момента това е възможно от 17 държави, а до март ще може почти всички страни по света.