Фестивалният туризъм създава заетост, устойчиви форми и нови традиции

Булфото (архив)
share

Приблизително 3 000 са фестивалите в България, като всяка година празничният календар се допълва от нови или изчезват досегашни, според данни на клъстер "Фестивалите в България".

Общ пътеводител на фестивалните събития в страната все още липсва, а отделни сайтове и организации се опитват да подредят част от празничните традиции или появяващите се нови инициативи. Фестивалният създава устойчиви форми на туризъм, той не само пълни хотелите, но и открива възможности за развитие на местния поминък, коментира Антония Титянова от "Фестивалите в България". Според нея календарът на клъстера търси равнопоставеност между най-малките фестивали и големите утвърдени празници.

Фестивалите и съборите в Родопите са съпътстващият туристически продукт, който довежда туристи в по-слабите сезони, когато липсват атракции, е мнението на Снежана Орлова, преподавател по туризъм. Златоград е добрият пример за създаване на нови фест традиции, поддържащи целогодишен туристически поток - празници на кафето, на чевермето, Балканска скариада, Трифониада, "Един пазарен ден", Делюви тържества.

Палитрата на фестивалите все повече се разнообразява

Палитрата на фестивалите все повече се разнообразява, българинът започва да се учи, че това е много добър модел да се привличат туристи към региона, допълва Титянова. Превръщайки местен обичай или традиционно блюдо в повод да се празнува, много малки селища успяват да привлекат посетители и туристи, надхвърлящи неколкократно населението на региона домакин. Във фест календара могат да се видят от странни по-странни празници, разчитащи на специализирана публика и ценители.
Виртуалният гид сред фестивалите открива Празник на шопската спържа и суджука, на картофа, на кестена, на райската ябълка, на смилянския фасул, Айляк парад, Международен фестивал на ледените фигури, "Греяна магия", "Лютеницотерапия", "Кукурузени усмивки" и др. Последователите на максимата "In vino veritas" имат още десетки поводи за празничен тост - Фестивал на виното "Дефиле на младото вино", Празник на пелина, Фестивал Хляб и Вино, Празник на младото червено вино, Арт салон "Любов и вино", Sofia Wine Spirit Fest, Фестивал на мелнишкото вино "Златен грозд", Дионисиеви празници "Калето", Международно изложение "Фестивал на виното и храната", Фестивал на виното Розе - Rose Wine Expo, Фестивал на виното и културното наследство "Августиада", Фестивал на рибата и виното.

Празникът на тиквата в Севлиево се доказва според Титянова като устойчив, добре организиран фестивал. Тя откроява историческите фестивали с възстановки сред новите, радващи се на интерес прояви. Сериозен поток от посетители привличат също кулинарните и фолклорни празници. Миндя Рок Фест доказва според представителите на клъстера, че успехът на фестивалите и празниците се крепи на енергията на креативни и предприемчиви организатори. В списъка с устойчиви фестивали все повече се открояват интересни събития в малки градчета и селца, разгърнати от инициативни екипи и най-често от местните читалища.

В дните около традиционния кукерски Песпонеделник в Широка лъка или Роженския събор, всички хотели в района са заети, а резервациите приключват месеци преди това, обясняват хотелиери.

Българските традиции се пренасят и във фестивали зад граница

Българските традиции се пренасят и във фестивали зад граница, организирани от космополитни българи. В клъстера проследяват проведения през октомври фест на българите във Валенсия. От тази есен е и информацията за българи, спечелили със светлинна композиция най-голямата награда на фестивал в Берлин.

Целогодишно в страната се провеждат специализирани събития, привличащи определена публика - в областта на колите, моторите, туризма и др. В Сопот всяка година пристигат парапланеристи от цял свят, напомняйки за ято птици, обясняват от "Фестивалите в България".

Фестивалите са начин да се привлече публика към дадена дестинация и хората да съпреживеят определена културна среда, според представители на клъстера. Експертите по празничния маркетинг допълват, че възпитаването на усет към фестивалния туризъм трябва да продължи в посока единна рекламна стратегия.

Водещи новини

Още новини