Африка привлича едва 5% от световния туризъм въпреки възхитителните неща, които може да предложи - от египетските пирамиди и водопада Виктория до сафарита сред дивата природа и безкрайни ивици девствени плажове. Ключът към разгръщането на огромния потенциал на континента обаче може да бъде екотуризмът, запознаването с различни култури, вътрешните пътувания и политическата стабилност, твърдят експерти.
„Когато погледнете към успешните истории, те са в страни, които са възприели присърце тези тенденции”, посочва управляващият директор на Африканската туристическа асоциация (АТА) Наледи Кхабо. „Когато се вгледате в страните, които поставиха устойчивостта в центъра на политиката си, като Танзания или Руанда, ще установите, че привличат много силно определени туристи”, допълва той.
Екосафаритата и нощувките без въглеродни емисии привличат все повече туристи от Европа и Северна Африка, пише в коментар за АФП Грегъри Уолтън. Броят на туристите, посещаващи Танзания, е нараснал над два пъти от 2006 г. до над 1 милион души, които са допринесли за 14% от брутния вътрешен продукт на страната, според Tanzania Invest.
Кхабо, който говори от името на африканския туристически сектор, посочва, че друга успешна история е Република Южна Африка (РЮА), „която насърчава разнообразяването на туристическите си продукти отвъд сафаритата”. Южна Африка преживява бум на туризма, който предлага на пътуващите необичайни преживявания, като ги води до бедни градчета и селски общности, наред с винарни и луксозни ловни хотели.
Абигейл Мбало създава концепцията 4RoomEkasi, за да покаже на гостите храната и начина на живот на чернокожите общности в Южна Африка. „Започнахме развитието на туризма в селските и градски области. Сега започваме да наблюдаваме включване на различни културни общности. Тези сфери бяха неразвити”, посочва тя.
Секторът на туризма е важен работодател за бедните чернокожи жители на Република Южна Африка и създава близо 700 000 работни места - рядка история за успех в страна, където безработицата е близо 27%.
Световната банка похвали новата тенденция за туристически проекти, базирани в местните общности като проекта на Мбало, тъй като те създават възможности за жените и младежите. „Всеки нов бизнес, дестинация, маршрут или посетител създава възможности за местните хора”, посочва Световната банка в изявление.
И докато много дестинации в Африка се стремят към твърдата валутата на чуждестранните гости, Кения инвестира силно в насърчаване на вътрешния туризъм. Страната се насочи към стимулиране на вътрешните пътувания след спада в броя на чуждестранните посетители, последвал безредиците, придружени с насилие, и нападенията на криминални групировки през последните години. „Успяхме да развием вътрешния пазар, 21% от клиентите на Airbnb са местни. Това ни е от полза”, посочва кенийският министър на туризма Наджиб Балала.
Туризмът, който е вторият най-голям двигател за увеличението на кенийския брутен вътрешен продукт, е отчел стойност от 1,2 млрд. долара през 2017 г. Много страни на континента обаче срещат затруднения в опитите си да примамят чуждестранни посетители, които се страхуват от политическата нестабилност и насилие. „Най-голямото предизвикателство са предубежденията”, казва Кхабо. „Понякога опасността е истинска, но понякога само се предполага, че има такава”, допълва той.
Руанда е страна, която успешно промени световния си имидж. Малката източноафриканска страна бе опустошена от геноцид през 1994 г., но оттогава се утвърди като луксозна дестинация.
„Туризмът е номер едно като източник на чуждестранна валута, което е изумително явление в страна като Руанда”, казва Розет Ругамба, която бе назначена от президента Пол Кагаме за ръководител на туризма в страната между 2003 и 2010 г. „Той има огромен принос за изграждането на имиджа на страната ни”, допълва тя.
Зимбабве, където се провеждат някои от най-добрите ловни сафарита в Африка и на чиято територия се намира водопадът Виктория, се радва на силно увеличение в броя на туристите, откакто дългогодишният диктатор Робърт Мугабе се оттегли от властта през ноември. Броят на туристите, посещаващи водопада Виктория, е скочил с близо 50% през първото тримесечие на текущата година, но туризмът в страната все още не е достигнал пълния си потенциал.
„Сега от африканските правителства и съветите за развитие на туризма зависи да бъдат по-активни в преодоляването на предубежденията”, допълва Кхабо.
Африканска страна, чийто туристически сектор бе подложен на силен натиск, е Египет. Някога магнит за туристите, от бунта през 2011 г. Египет отчита свиване на броя на посетителите въпреки огромната притегателна сила на пирамидите и Червено море.
Друг подобен пример е Демократична република Конго, която от години е разкъсвана от политически и етнически безредици, често съпроводени с жертви. „Демократична република Конго може да предложи изключително много, включително горили, девствени национални паркове и димящи вулкани. Сега обаче туризмът е ограничен заради опасения за сигурността и безопасността”, посочва Анита Мендирата, автор на текстове за туристически издания.