При покупка на козметични продукти потребителите трябва да внимават за съдържанието на вода в него, каза доц. д-р Теменуга Стойкова, основател на Центъра за качество и потребителска защита към Икономическия университет във Варна пред БТА.
Повод за разговора с нея е Световният ден на потребителите - 15 март. По думите на Стойкова при изследвания, направени в лабораторията на висшето училище, са откривани повишени количества вода в пасти за зъби за сметка на активното вещество. Същото е валидно и за някои кремове за лице.
При изследване на парфюми специалистите са се натъквали на парфюмни композиции в недостатъчни количества, което води до асортиментна фалшификация. Това малко напомня за фалшивия алкохол - повече вода, по-малко истинска есенция, уточнява специалистът. И допълва, че ако потребителите не обръщат внимание на маркировката на продуктите за количествата на активните и сухите вещества, може да платят повече за недотам високо качество. Тези показатели обаче му позволяват да прецени и да направи информиран избор, допълни Стойкова.
За научната лаборатория към катедра "Стокознание" тя разказа, че е изградена по проект "Развитие на приложните изследвания за безопасност на стоките в ИУ - Варна", финансиран по европрограмата за развитие на конкурентноспособността на българската икономика. Лабораторията дава възможност на магистри и докторанти да правят сериозни изследвания, свързани с идентификацията, фалшификация на стоките и най-вече с тяхната безопасност, обясни Стойкова. По думите й правят се изследвания както на храни, така и на промишлени стоки. Апаратите изследват различни показатели, като един от най-широкообхватните е течният хроматограф.
В Икономическия университет във Варна е единствената в страната магистърска специалност "Качество и експертиза на стоките", допълни още Стойкова. По думите ѝ с обучението си младите хора имат възможност да се запознаят със системите за управление, без които вече трудно се осъществява международна търговия. Освен това учебното заведение развива и модерни специалности, свързани с продуктовата сертификация и защитата на потребителите, които позволяват на завършващите да се реализират веднага на пазара на труда и то най-често на управленско ниво.