Един от основните пазари за европейски горива – този в Нигерия, се е свил, заплашвайки да влоши положението на европейските рафинерии, след като африканската страна премахна субсидирането на горива, стопявайки голяма част от вътрешното търсене и регионалния пазар за контрабандно гориво, предаде Ройтерс.
Северна Америка и Западна Африка, начело с Нигерия, исторически са двете най-големи дестинации за износ на петролни продукти от Европа, която произвежда повече горива, отколкото използва. Това означава, че нейните рафинерии разчитат на износа, за да поддържат маржове си на печалба, пише БТА.
Тенденцията на спад на маржовете на европейските рафинерии от последните години се засилваше, докато конкуренцията от страна на Близкия изток, САЩ и Азия растеше, но това се промени, когато опасенията около евентуален недостиг на горива увеличиха цените, след като Русия предприе инвазията си в Украйна.
Досега референтните маржове на печалба от рафинирането на бензин в Северозападна Европа се задържат на стабилно ниво от около 27 долара за барел, показват данните на "Рефинитив Ейкон" (Refinitiv Eikon).
Анализаторите обаче казват, че намаляването на доставките след предприетия от Нигерия ход ще увеличи натиска върху европейските рафинерии, а печеливши от това вероятно ще бъдат новите рафинерии в Близкия изток.
В края на май президентът на Нигерия Бола Тинубу премахна популярната, но тежаща върху държавните финанси субсидия за горива, която миналата година струваше на затрудненото правителство 10 милиарда долара.
В отговор на прекратената мярка търсенето на бензин спадна с 28 процента, показват официални данни.
Вследствие на спада в търсенето, запасите от бензин в Нигерия са се покачили до 960 000 тона, докато средното им ниво между януари и юни възлиза на 613 000 тона, каза Джереми Паркър, представител на консултантската компания Си Ай Ти Ай Си (CITAC).
Междувременно се срина черният пазар за контрабандно субсидирано нигерийско гориво в Того, Бенин и Камерун, което допълнително намали търсенето на транзитни доставки през Нигерия.
Заедно с липсата на субсидии изчезва и финансовият стимул за контрабанда.
Средният месечен внос на бензин от региона на Западна Африка е спаднал с 56 процента през второто тримесечие в сравнение с предходното тримесечие, според данни на "Рефинитив Ейкон".
"Ключовият момент тук е, че търсенето в Западна Африка пресъхва", каза Радж Раджендран, водещ анализатор на "Рефинитив".
Товарите от пристанищния регион Амстердам - Ротердам - Антверпен, с крайна дестинация Западна Африка, от началото на годината до юли са спаднали до 627 000 тона, спрямо 1,5 милиона тона през същите месеци на миналата година и 1,4 милиона тона за същия период на 2021 година.
Противно на това, износът на горива от Амстердам - Ротердам - Антверпен за САЩ нарасна до 695 000 тона през периода януари - юли, в сравнение с 449 000 тона през същите месеци на 2022 г., и 791 000 тона през 2021 година.
Запасите от бензин в региона Амстердам - Ротердам - Антверпен този сезон са по-високи от обикновено и достигат максимум поне от 2003 г., тъй като повишения износ за САЩ не може да компенсира по-малките доставки за Западна Африка, сочат данни на "Инсайтс Глобал" (Insights Global).
Нигерия, най-големият производител на суров петрол в Африка, разчита в голяма степен на внос на горива заради недостатъчния си вътрешен капацитет за рафиниране.