Криза в автомобилния бранш и 40% скок на цените на колите втора употреба

Getty Images
share

Над 33 000 нови и почти 200 000 втора употреба коли са продадени през изминалата 2022 година, съобщава БТВ.

„Вносът на употребявани автомобили традиционно в България е между 8 и 10 пъти по-голям от този на нови, но за миналата година статистиката е малко по-различна. Според нея има спад на употребявани автомобили в порядъка от 5% до 10% и един малък символичен ръст в продажбата на нови автомобили“, коментира Александър Костадинов - председател на Асоциацията на автомобилните производители.

Какво ще е бъдещето на автомобилната индустрия?

Въпреки спада в продажбите, цените на автомобилите втора употреба през последната година и половина са се повишили с до 40%, казват от бранша.

„Повишаването дойде след пандемията, войната в Украйна. В България се купуват малко нови коли, но вече и в Европа търсенето на коли втора употреба е по-голямо. Поради тази причина търсенето на коли втора употреба е голямо и цените си седят или на едно място или се повишават“, казва Велизар Митков - собственик на автокъща.

"Рено" с нетна загуба заради изтеглянето си от Русия

Липсата на суровини за направата на чипове за автомобили и забавянето на производството на компоненти заради войната в Украйна, както и недостигът на батерии, идващи основно от Китай, са част от причините за кризата в автомобилния бранш.

„Тези три фактора доведоха до значително намаляване на производството на автомобили в последната една - две години, което от своя страна се отрази и върху доставките на чисто нови автомобили, тоест търсенето изпреварва предлагането до някаква степен. Това от своя страна се прехвърля върху употребяваните автомобили“, казва Александър Костадинов.

Chevrolet спря производството на Corvette заради липса на части

Цената на автомобил, произведен 2005, преди година и половина е била 6500 лева, а сега е почти 9000 лева.

Повишаването на цените е на всички коли втора употреба. Николай Стоянов вече повече от година разглежда различни обяви на коли в интернет, а цените се променят.

„Обиколих доста автокъщи. Особено в Горубляне е много зле положението - затворени автокъщи, много слаб внос на автомобили. Има недостиг на нови автомобили и оттам хората спряха да си продават според мен старите автомобили. Ако досега са ги карали 5-6 години, сега ги карат 8-10 години и така нататък“, коментира той.

Какви са последиците за България от забраната на дизелови и бензинови коли?

„Няма как да има изкуствено повишаване на цените. То дойде след кризата. Ако този автомобил преди година се е продавал за 12 000 лева преди година, в момента е 14-15 000“, посочва Велизар Митков, собственик на автокъща.

От бранша заявяват, че поне две години ще са необходими цените да се нормализират, защото търсенето е повече от предлагането.

Водещи новини

Още новини