Стокообменът между двете страни за миналата година е в размер на 984 милиона долара, обясни посланикът на Китайската народна република в София Н. Пр. Гуо Йеджоу.
Той участва в презентация на един от най-известните световни изложения в света - Кантонски панаир, който ще се проведе пред октомври в град Гуанджоу, Южен Китай.
„Китайското правителство винаги е обръщало голямо внимание на своите търговско-икономически отношения с България и възприема страната ви като важен партньор за сътрудничество в Югоизточна Европа. От дълги години търговията между България и Китай се развива със стабилни темпове. Макар и засегната от световната финансова криза, през 2010-та година двустранната търговия показва значителен растеж. Постигнати са и добри резултати в преодоляването на дисбаланса на двустранния стокообмен. Според китайската статистика през 2010-та година обемът на двустранната търговия на двете страни възлиза на 984 милиона долара и се е увеличила с 33.5% спрямо 2009-та година. През първите четири месеца на тази година спрямо предходната двустранната търговия продължи да се увеличава и достигна 417 милиона долара, което с 28.3% ръст спрямо същия период на предходната година“, обясни дипломатът.
Според Н. Пр. Гуо Йеджоу двустранните бизнес отношения на Китай и България имат голям потенциал за развитие. Той допълни, че българското вино, кисело мляко и продукти от розов цвят могат да влязат на китайския пазар чрез една добра презентация на Кантонския панаир, който тази година ще се проведе в периода 15 октомври - 4 ноември в град Гуанджоу, Южен Китай.
Кантонското изложение е предназначено за стоки за внос и износ. Постиженията на панаира са впечатляващи, обясни председателят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов и уточни, че там присъстват над 200 страни. Той коментира, че българският бизнес трябва да направи усилия да бъде представен в Китай.
„Въпреки съвременните средства за бизнес комуникация, панаирите остават полезен и успешен начин за сключване на договори. Обемът на сделките по време на Катонския панаир е съизмерим с размера на БВП за България”, допълни още Цветан Симеонов.
Настъпилата през 2008-ма финансова криза е стимулирала китайския бизнес да търси нов шанс за инвестиции, развитие и иновации. Това обясни заместник-председателят на Китайския център за външна търговия Ванг Руншенг.
„Създалата се криза накара бизнеса да търси нови производства и да разкрие нови шансове за развитие. Преструктурирането и оптимизирането на китайските фирми доведоха до стабилизиране на доходите и дори разкриване на нови производства. В момента тенденцията за разкриване на нови производства продължава”, обясни Руншенг.
Той не скри, че сериозен проблем за световния бизнес остават държавните дългове на някои страни и кризата в Близкия изток. Положителна новина за България е фактът, че китайските инвеститори са добре информирани за българските практики в секторите: енергетика, машиностроене и хранително-вкусова промишленост.