Цените на контейнерните превози спадат, обръщайки тенденциите от пандемията

pixabay
share

След две години на претоварени пристанища и недостиг на контейнери, смущенията при корабоплаването сега намаляват, тъй като китайският износ се забавя на фона на намаляващото търсене от западните икономики. Това показват най-новите логистични данни на световния индекс на контейнерите на Drewry (Drewry composite World Container Index), изготвени от консултантска фирма за анализи на морския транспорт "Дрюри" (Drewry), и цитирани от Си Ен Би Си.

Цените на контейнерните превози, които скочиха до рекордни стойности в разгара на пандемията, сега спадат бързо, като маршрутите между Азия и САЩ също са поевтинели, сочат още данните.

"Търговците на дребно и по-големите купувачи или спедитори са по-предпазливи по отношение на перспективите по отношение на търсенето, и поръчват по-малко", обяснява Кристиан Рулофс, главен изпълнителен директор на логистичната платформа "Контейнер ИксЧейндж" (Container xChange).

Според него натрупванията (на кораби по пристанищата) намаляват, заедно с намаляването на времето за изчакване (за обработка на товарите) на корабите, по-малкото работещи със съкратен капацитет пристанища, и съкратено време за поемане в обратна посока на корабите, което в крайна сметка освобождава капацитета на пазара.

Най-новият световен индекс на контейнерите на Drewry, ключов показател за стойността на превоза на контейнери, е достигнал ниво от 3689 долара за 40-футов (около 12-метров) контейнер през септември. Това представлява с 64 на сто по-малко от цената за контейнер през същия месец на миналата година, след като 32 поредни седмици цената спадаше, информират експертите на "Дрюри".

Текущото ниво на индекса е много по-ниско от достигнатите по време на пандемията ценови максимуми от над 10 000 долара, но все пак остава със 160 на сто по-високо от нивата отпреди пандемията - от 1420 долара за контейнер.

Товарният транспорт по вода и суша в ЕС се е възстановил от пандемията през 2021 г.

Тарифите за товари по основните търговски маршрути също са спаднали. Разходите за маршрути като Шанхай - Ротердам и Шанхай - Ню Йорк са намалели с до 13 на сто.

Намаляването на цените на товарите е свързано с "рязък спад" на контейнерните превози, посочиха анализатори на японската инвестиционна банка "Номура" (Nomura Bank). Те съобщиха, позовавайки се на данни на "Декарт Дейтамайн" (Descartes Datamyne), че морските превози на контейнери от Азия до Съединените щати на всички продукти, с изключение на произведените от каучук, са намалели през септември на годишна база.

"Предполагаме, че резкият спад в контейнерните доставки до голяма степен отразява (настроенията сред) търговците на дребно в САЩ, които спират поръчки и намаляват складовите наличности заради риск от икономическо забавяне", каза експертът на японската банка Масахару Хирокане, добавяйки, че все още не се забелязват признаци на рязък спад на американските продажби на дребно.

Пропускателната способност на пристанищата по света също е намаляла. Когато мегаполисът Шанхай отвори отново след последните си локдауни, обемът на пристанищния трафик се увеличи, но не бе достатъчен, за да компенсира "по-широкия спад в нивата на обработка на пристанищата", каза Дрюри.

В Европа спадащите цени на контейнерите отразяват намаляващото потребителско доверие, посочват от "Контейнер ИксЧейндж".

Тенденциите в логистиката и веригите за доставки от последните две години са се обърнали, казаха логистичните компании. През този период недостигът на контейнери бе постоянен, и в резултат на закъснения в пристанищата, засегнати от локдауни и нарастващо търсене.

Сега обаче търсенето на подобни превози е по-слабо, както и техните цени, каза по-рано на конференция по темата Дани ден Бур, главният директор за продажбите на морския превозвач "СийКюб Контейнерс" (Seacube Containers).

Главният изпълнителен директор на "Аркон Контейнарс" (Arcon Containers) за Индия, Супал Шах, каза, че фабриките в Китай са спрели производствата си за предстоящите месеци. Става въпрос за четири месеца, добави той. 

На този фон контейнерните депа остават пълни в повечето части на света като Китай, Европа, Индия и Сингапур.

Водещи новини

Още новини