Между 6 и 8 месеца отнема чакането за доставка на нова кола от момента на нейното конфигуриране и сключване на сделката с търговеца до физическото й получаване от клиента. Това показа запитване до вносителите на най-популярните автомобилни марки в България, пише „Телеграф“.
Причината е глобалната криза с доставка на чипове (полупроводници), които се използват във всички електронни системи на новите модели. Тя започна в началото на годината и се дължи на множество затворени заводи в Азия заради дългите локдауни, повишеното търсене на телефони, таблети и лаптопи в света заради хоумофиса, онлайн обучението и др. Проблемът се появява в момент на съживяване на сринатия от пандемията автомобилен пазар както в Европа, така и у нас. От началото на 2021 г. до края на август продадените леки и лекотоварни автомобили в България са 22 377, сочат данните на МВР, спрямо 15 206 за същия период на 2020 г.
Времето за чакане зависи от различни фактори като избрана марка, модел, складови наличности към момента и др. Затова не всички вносители са еднозначни в отговорите си. Факт е обаче, е ако преди кризата се чакаше повече основно за по-луксозни модели, при които индивидуалното конфигуриране по желание на клиента е имало основна роля за това, то сега се чака и за най-масовите модели по пътищата ни.
От кухнята
През изминалата седмица клиент на най-разпространената френска марка у нас качи снимка във фейсбук групата на бранда с най-масовия ѝ градски модел пред столичен шоурум, с текст: „Струваше си 4 месеца чакане“. В коментарите под снимката други членове на групата се оплакват, че са чакали по 5 месеца, а в момента записват поръчки за март-април 2022 г. В отговора на официалния вносител на френската и дъщерната ѝ румънска марка се посочва, че моделите, които се предлагат на българския пазар, се произвеждат в 12 завода в Европа, Азия и Африка. Разликата само в срока на доставка на модел, който се произвежда в Румъния, и такъв, който се произвежда в Източна Азия, е 2 месеца.
Другият основен вносител на френски коли казва, че в настоящата ситуация предпочитат да предлагат предимно от наличните автомобили, като за целта се стараят да поддържат разнообразен склад.
Вносителите на популярна марка у нас, произвеждана в Чехия, пък са доста по-конкретни и признават, че доставят автомобили по поръчка до 150 работни дни. При това няма разлика в чакането в зависимост от модела и нивото му на оборудване, тоест дали автомобилът има повече електронни асистенти. Вносителите допълват, че имат отлив на клиенти заради кризата с чиповете и такива, които са сменили избора на марка, заради ограничените складови наличности и са отишли при други вносители с повече коли на склад.
Представителите на най-популярната немска марка у нас казват, че на централно ниво в концерна е създадена работната група, свързана с въпросите с полупроводниците, чиято цел е да сведе до минимум ефекта на недостига. От компанията планират до голяма степен да компенсират загубеното производство и да намалят големия брой натрупани поръчки. Планират се да бъдат добавени допълнителни производствени смени, когато е възможно.
Лукс
Вносителят на две луксозни британски марки за България, също признава, че чакането при тях е поне в рамките на 6 месеца. „В зависимост от доставките в заводите на чипове и полупроводници, колите се потвърждават поетапно за производство, като тези, които са маркирани като продадени, са с приоритет“, уточнява бранд мениджърът на компанията. За разлика от непремиум марките обаче, тук чакането е пряко обвързано с нивото на оборудване, т.е. количеството на поръчаните екстри. Интересното е, че колкото е по-високо оборудването, толкова по-малко се чака. Ако опцията, която изисква чипове или полупроводници е стандарт в дадено оборудване, се произвежда по-лесно и по-бързо. Ако е допълнителна към оборудването и трябва да се заплати допълнително, се чака повече. Вносителите допълват, че към момента колите им на склад са твърде ограничено количество. Ако преди кризата с чиповете са поддържали по около 200 автомобила, то сега разполагат с едва 20. Необходимостта от чакане нерядко води до огорчение у част от клиентите на луксозните коли, но след като се уверят, че навсякъде положението е подобно, се връщат отново в шоурумите. Правят се и компромиси с желан цвят или ниво на оборудване, само и само да се вземе автомобил на склад, за да се избегне чакането.
Произвеждат между 7 и 9 млн. бройки по-малко
В глобален аспект абсолютно всички компании страдат от недостига на чипове, което ще доведе до производството на 7 до 9 млн. автомобила по-малко, прогнозират аналитиците на компанията BCG. През първото тримесечие на 2021 г. световната автомобилна промишленост е произвела 1,4 млн. по-малко коли, през второто тримесечие цифрата е била 2,4 млн. Очакванията на BCG са за производство на 3 до 5 млн. автомобила по-малко през следващите две тримесечия. През първото полугодие най-големите губещи са Ford (-700 000 автомобила), Stellantis (почти 600 000 по-малко произведени коли), Renault-Nissan-Mitsubishi (-415 000) и др. Наскоро Toyota завя, че съкращава световното си производство с 40% през септември, като само това означава 300 000 по-малко произведени коли.
Очакват кризата да продължи до 2023 г.
Немските автомобилни гиганти като Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz, не очакват кризата с чиповете да бъде преодоляна скоро. Шефът на Mercedes-Benz Ола Келениус прогнозира, че проблемите могат да продължат до 2023 г. Volkswagen също споделя това мнение, а BMW предупреждава, че проблемите с полупроводниците могат да продължат, без да уточнява докога. Някои от големите в бранша отговарят с отварянето на нови производствени мощности. Bosch спешно инвестира 1 млрд. евро в нов завод за чипове край Дрезден, Германия, в опит да намали зависимостта на европейските автомобилни производители от доставки от Азия. Към момента пък много автомобили се продават без ключови електронни функции, които ще бъдат инсталирани по-късно, когато в компаниите бъдат доставени чипове.