Бойко Сачански е управител на BILLA България и един от мениджърите на високо ниво у нас, който като истински родолюбец подкрепя каузи, свързани с историта на страната ни. Сред инициативите, зад които BILLA застава през последните години е кампанията "Аз обичам България", която събра средства в подкрепа на Мадарския конник, а в момента тече кампанията за събиране на средства за Панорамата в Плевен.
Какво е усещането да застанеш на платото под Мадара и как BILLA ни помага да заобичаме още повече културните и исторически ценности на страната си - за това си говорим с Бойко Сачански в едно екслузивно интервю за екипа на novini.bg
– Господин Сачански, Мадара е може би най-емблематичното място, което свързваме с България и създаването на нашата държава. Какво е Вашето усещане, когато застанете пред Мадарския конник?
Мадара е място със специална енергия, което съчетава хилядолетна история и невероятно красива природа. Когато съм там, аз наистина мога да почувствам България. Мадарският конник ме кара да бъда горд, че съм роден и израснал в една от най-старите държави в Европа, че съм потомък на достоен и борбен народ. Наистина това място не може да се опише, то трябва да се усети.
– Благодарение на кампанията „Ние обичаме България“ BILLA успява да осъществи страхотни проекти. Разкажете малко повече за това какво успяхте да направите в Мадара?
През 2017 г. дългосрочната национална кампания на BILLA „Ние обичаме България“ подкрепи Мадарския конник. Тогава си поставихме амбициозната задача да превърнем Националния историко-археологически резерват Мадара в атрактивна туристическа дестинация, която да привлича посетители от цял свят. Затова решихме да подпомогнем облагородяването на района, оборудването на информационния център и въвеждането на иновативни технологии. От продадени билети за голям благотворителен концерт в "Арена Армеец" и други активности в рамките на инициативата събрахме 96 287,61 лв.
Година по-късно има конкретни резултати, с които много се гордеем. Мадара вече посреща посетителите с обновен информационен център, оборудван с много иновативни технологии. Може би най-впечатляващ е атрактивният кът за виртуална реалност, където гостите на обекта имат възможност да се отправят на виртуална разходка из Мадара и да научат интересна информация не само за Мадарския конник, но и за някои от останалите обекти в резервата, които се надяваме, че по този начин ще добият по-голяма популярност. За най-малките посетители е създадена и още една атракция – интерактивна образователна игра. Тя е под формата на touch screen маса и помага на децата да се запознаят с обектите в Мадара и да научат интересна информация.
Със средствата от кампанията „Ние обичаме България“ бяха създадени и монтирани информационни и указателни табели, които ще можете да видите, ако си направите кратка разходка в парка. Ако сте идвали и преди поставянето на новите табели, сега определено ще усетите разликата. Ще видите Мадара по нов начин и дори ще откриете обекти, за чието съществуване преди не сте знаели.
Благодарение на инициативата „Ние обичаме България“ бяха закупени и още много други полезни съоръжения и оборудване за нуждите на Мадара.
– Смятате ли, че модерността и античността имат пресечна точка. Как да накараме децата да харесват историята ни с помощта на новите технологии и виртуалната реалност?
Твърдо съм убеден, че историческото и културното наследство имат нужда от ново, по-атрактивно представяне, което да отговаря на потребностите на съвременните хора. Иновативните технологии, като виртуалната реалност например, са един добър начин да привлечем вниманието на младите и да им разказваме за историята на техния език.
Тази практика се прилага изключително успешно в някои от най-популярните културни и исторически обекти в света. Силно вярвам, че иновациите, които бяха направени в Мадара, ще привличат много деца и младежи и те ще заобичат още повече историята и България.
– Накъде ще гледате заедно с екипа на BILLA през следващата година? Подпомагате земеделските производители с кампанията "BILLA градини", подкрепяте ги да използват по-малко пестициди, за да бъде продукцията им по-чиста, грижите се за културните ценности... Любопитно ми е кой ще бъде следващият ви голям проект, който мечтаете да осъществите?
Екипът на BILLA България е изключително амбициозен и непрекъснато си поставя все по-високи цели, включително и по отношение на социално отговорните проекти. Кампанията „Ние обичаме България“ ще продължи и през следващата година, когато ще подкрепим още един от Стоте национални туристически обекта.
Работим и по десетки други значими инициативи за подпомагане на различни социални групи. Преди по-малко от месец приключи поредното издание на съвместната ни кампания с Фондация „Искам бебе“, в рамките на която подкрепяме двойки с репродуктивни проблеми. Този път финансирахме ин витро процедури за 7 семейства, които мечтаят за собствено дете. В последните няколко години сме подпомогнали общо 17 двойки. Най-голямото ни удовлетворение е, че две от тези семейства вече се радват на собствени рожби. Ето това са каузи, които определено си струват, защото наистина осмислят живота на хората.
– И един последен въпрос - защо всеки българин трябва да види Мадара, според Вас?
Мадара е забележително място, което носи духа на толкова много епохи и култури. Място, което ни напомня колко прекрасна е България. Затова всеки българин трябва да го посети и да отведе и децата си, за да заобичат и те родината си. Освен това след подобренията, които бяха направени благодарение на кампанията „Ние обичаме България“, Мадара е дори още по-интереснa и въздействащa.