Ръст в продажбите на нови автомобили в ЕС и в България

Getty Images/Guliver (aрхив)
share

Регистрацията на нови пътнически автомобили в Европейския съюз (ЕС) отбеляза добро повишение през петия месец на година до най-високи нива от май 2007 година – точно преди световната икономическа криза да удари сериозно автомобилната индустрия, като в същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) отчитат растеж и при продажбите на нови автомобили и в България, предаде БНР.

Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в ЕС нараснаха през май със 7,6% спрямо същия месец на предходната година, компенсирайки напълно изненадващ спад с 6,6% през април. ACEA отбеляза, че през миналия месец пет от най-големите автомобилни пазари са се представили доста добре, с изключение на Обединеното кралство. Най-силен растеж при продажбите на нови автомобили е регистриран в Германия (повишение с 12,9%), следваната от Испания (с 11,2%), Франция (с 8,9%) и Италия (с 8,2%), докато продажбите във Великобритания бележат спад с 8,5%, което е пореден знак икономическите проблеми на Острова още преди преведените на 8-и юни предсрочни избори, които доведоха до нестабилен парламент и до загуба на пълното мнозинство на управляващата Консервативна партия на Тереза Мей.

В рамките на май в ЕС бяха регистрирани 1 386 818 нови автомобили спрямо 1 288 983 година по-рано, като това представлява техен най-голям обем за петия месец на годината от май 2007 година насам – точно преди финансовата и икономическата криза в световен план да засегне сериозно и автомобилната индустрия на Стария континент.

За първите пет месеца на настоящата година ACEA отчита увеличаване на регистрацията на нови автомобили в рамките на Европейския съюз с 5,3% спрямо същия период на 2016 година до общо 6 719 209 броя. Най-солиден ръст през периода януари – май бележат продажбите на нови автомобили в Италия (повишение с 8,1%), следваната от Испания (със 7,4%), Германия (с 4,7%) и Франция (с 3,3%), докато във Великобритания се отчита леко намаляване с 0,6 на сто.

Според същото проучване на ACEA продажбите на нови автомобили в България нарастват през май с 4,6% до 2457 броя от 2349 броя година по-рано.

За първите пет месеца на годината регистрираните нови автомобили в нашата страна се увеличават с 16,3% до 11 543 броя от 9921 броя за същия период преди година.

Продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика, като данните за първите пет месеца на годината са пореден добър сигнал за икономическото развитие на ЕС в началото на новата година и знак, че продажбите на нови автомобили ще продължават да нарастват и през второто полугодие. По-рано този месец ACEA направи малко по-оптимистична прогноза за европейския автомобилен пазар през цялата настояща година, като вече очаква растеж на продажбите на автомобили в рамките на ЕС между 1,5% и 2% спрямо януарска прогноза за повишение с 1%. Трябва обаче да се има предвид, че това би представлявало сериозно забавяне на експанзията в автомобилния сектор спрямо 2016 година, когато продажбите на нови автомобили в ЕС нараснаха с цели 6,8 на сто, но въпреки това автомобилната индустрия ще остане в подем за трета поредна година.

В ЕС добър растеж с 13,4% през май бележат продажбите на нови автомобили на немската компания Daimler, следвана от италианската FCA Group, произвеждаща марката Fiat (повишение с 11,5%), от френската компания Renault Group, произвеждаща марките Renault и Dacia (повишение от 10,2 на сто). По-слабо повишение на продажбите е отчетно при френската автомобилна групировка PSA Group, произвеждаща марките Peugeot и Citroen (повишение с 4,7%) и при немската BMW Group, чийто продажби са нараснали с едва 2 на сто.

Растеж с 8,2% бележат продажбите на немския автомобилен гигант Volkswagen AG, като в същото време неговият общ пазарен дял нараства слабо през май до 24,2% от 24,0% година по-рано и продължава да бъде най-голям в рамките на ЕС. Това е знак, че водещият европейски производител на автомобили продължава да се възстановява от най-голямата бизнес криза в 78-годишната история на компанията, свързана със скандала с фалшивите тестове на отделяните вредни газови емисии от нейните дизелови автомобили.

Показателен за това е фактът, че продажбите от марката автомобили Volkswagen се повишават през май с 8,9% на годишна база до 155 973 броя автомобили, докато пазарният дял нараства до 11,2% от 11,1% през май 2016 година.

Водещи новини

Още новини