Авиокомпания подаде жалба до ЕК срещу България (обновена)

Getty Images/Guliver
share

Ирландската нискотарифна авиокомпания "Райънеър" е подала жалба до Европейската комисия срещу България. Основание за претенциите са забавени плащания на националния превозвач "България Ер" към Летище София, възлизащи на около 30 млн. евро. Ирландците смятали това за държавна подкрепа. Това обяви главният търговски директор на лоу кост превозвача Дейвид О'Браян на пресконференция.

Това за нас е равносилно на държавна субсидия, защото софийското летище е държавна собственост. Ние тълкуваме това като един източник на средства за "България Ер", който не е достъпен за други компании, коментира О'Брайън.

Той сподели, че българските власти трябва да се поучат от грешните практики на Грузия, Гърция, Албания и Кипър, където аерогарите са отдадени на концесия на операторите от Франкфурт и Истанбул. Таксите за обслужване се повишиха, а пътникопотокът намаля или стагнира, уточни главният търговски директор на "Райънеър", цитиран от БТА.

О'Браян посочи, че концесията трябва да бъде дадена на този, който ще успее да увеличи пътникопотока на софийското летище, а не на предложилият най-много пари. За пример той даде операторите от Манчестър и лондонското летище "Станстед" и подчерта, че обслужените от "Райънеър" пътници на Станстед са нараснали с 8 милиона за последните 3 години, което било пример за отличната работа на оператора.

В допълнение, нискотарифният превозвач обяви, че изтегля откриването на базата си в София от октомври за 6 септември. Новата база ще разполага с 3 самолета и е на стойност 300 милиона долара. Клиентите на евтиния превозвач ще могат да избират между 21 дестинации.

От "България еър" изпратиха позиция до медиите във връзка с твърденията на "Райънеър":

"Във връзка с твърденията за "България еър", направени публично от "Райънеър" на пресконференция, заявяваме, че те се базират изцяло на спекулации и неверни данни, по подобие на предишни изявления на ирландската компания по адрес на националния превозвач.

"Райънеър" не може да бъде „говорител“ на
"България еър" по никакви въпроси, свързани с дейността и плановете за развитие на националния превозвач.

Целенасочената негативна кампания срещу "България еър" разчитаме като отчаян ход за увеличаване на пазарното присъствие на "Райънеър" с непазарни средства, в разрез с добрите професионални и етични практики, наложени на българския авиационен пазар. Медийното поведение на "Райънеър" подсказва, че компанията търси краткосрочни пазарни успехи чрез системно оклеветяване и уронване на престижа на ключов конкурент, за сметка на инвестицията в подобряване на обслужването на пътниците.

Алармираме, че подобно поведение влошава бизнес средата, а най-големият потърпевш от толерирането на нелоялни конкурентни практики ще бъдат потребителите.

Оттук нататък
"България еър" ще се дистанцира максимално от медийната война, в която "Райънеър" се опитва да въведе националния превозвач, тъй като считаме подобен род медийно поведение на "Райънеър" за несъответстващо на добрите бизнес практики - не само в авиационната индустрия, но и във всяка сфера на икономическия живот", заявяват от "България еър".

Водещи новини

Още новини