От няколко години на пазара излязоха специалистите от кредитните агенции (наричат се колекторски фирми), които се заеха да уреждат отношенията между длъжник и кредитор и да събират просрочените вземания.
Перспективите пред този пазар са големи, като се има предвид, че от началото на кризата досега задлъжнялостта и на домакинствата, и на бизнеса расте. Само през последната година колекторския бранш е получил за събиране дълг за 2,7 млрд. лева, съобщава "Преса". Именно в кризата бизнесът с дълговете намери благодатна почва за развитие. За хиляди хора изтеглените кредити, взетите стоки на лизинг и комуналните сметки се превърнаха в непосилно бреме и те просто спряха да ги плащат. А институциите започнаха да търсят варианти как да си приберат парите. Новата пазарна ниша предизвика изключителен интерес и през последните няколко години се нароиха фирми, които се специализираха в събиране на дългове.
Специалистите търсят споразумение с длъжниците, за да избегнат съда. Разбира се и тук има компании, които боравят с нецивилизовани методи за събиране на дълговете. Затова от средата на 2011 г. най-големите компании в бранша създадоха своя асоциация, с която да наложат конкретни стандарти. "Над 75 на сто от служителите на фирмите за събиране на дълговете са жени. Обикновено млади хора, студенти, които търсят гъвкаво работно време", разказва председателят на Асоциацията на колекторските фирми в България Райна Миткова-Тодорова. Фирмите наемат жени, защото работата е базирана психология, а дамите успяват по-добре да се нагодят към съответния клиент, да разговарят, да стигнат дълбочината на проблема и да помогнат. Общо в бранша има регистрирани над 50 компании, но реално работещите са 15.