Световната традиция в последния петък на ноември да се правят големи намаления изненада приятно българските купувачи. Вчера повечето столични молове бяха пълни с хора през деня, а привечер - буквално задръстени, пише “Труд”.
За разлика от чуждестранните намаления обаче, които достигат 70-80%, нашенските търговци свалиха цените едва с 20% и по-рядко с 30%.
В магазините за парфюми и козметика намаленията бяха дори още по-малки - само 15%, но бяха приложени и за артикули, които участват в промоции. Управител на такъв магазин сподели, че това е единственото за тази година целенасочено намаление, което правят. Веригите за козметика очакват коледно-новогодишния сезон, в който оборотите им скачат в пъти, като през декември намаления се прилагат само за единични артикули, които не се продават много.
Кампанията за българския “Черен петък” започна преди седмици с радиореклами, постери и флайери, които приканваха клиентите да пазаруват повече на тази дата. Интересен подход за реклама бе избрала световна марка за дрехи. Тя разпрати съобщения за отстъпки в различни социални мрежи, като след регистрация хората получаваха ваучери за намаленията. Те обаче бяха 30%. В магазин на веригата в мол “Сердика” казаха, че предвиждат еднодневно намаление и по случай Никулден, който тази година също се пада в петък.
Част от веригите използват намаленията, за да изчистят старите си колекции в очакване на коледно-новогодишните намаления.
Проверката показа, че една голяма група стоки - детските играчки, изобщо не е включена в инициативата “Черен петък”. Според служители на такива магазини причината е, че те готвят коледно-новогодишни намаления.
Във веригите за техника пък намаленията във вчерашния “Черен петък” важаха само за отделни артикули - предимно слабо популярни марки.
Служители на магазини за дрехи откровено посъветваха столичани, втурнали се да пазаруват в “Черния петък”, да не избързват с покупката на зимни дрехи. Защото след края на сезона, когато се освобождава място за новите колекции, намаленията ще стигнат до 70-80%.
“Черният петък” става популярен на Запад преди десетилетия. Името му е свързано с това, че печалбите в счетоводните отчети се изписват в черно.