С близо 400 кв.м търговска площ в молове на 1000 жители Варна се оказва с най-голямо насищане на шопинг центрове в страната.
Това показват данните на водещи агенции, изнесени на дискусията за бъдещето на търговските цетрове у нас по време на националната конференция BalRec за състоянието на пазара за недвижими имоти.
Средно около 74 кв.м търговска площ в шопинг центровете се пада на 1000 души в страната. На второ място е Русе с 346 кв.м, следват Стара Загора - 325 кв.м, Пловдив - 175 кв. м, Бургас - 141 кв. м. София е на шесто място с около 133 кв. м търговска площ на 1000 жители.
По изградени молове Варна сериозно превишава и средноевропейското ниво от 238 кв. м на 1000 души.
Индексът на покупателната способност, разработен от Colliers International, показва, че след неколкогодишен бум на строителството на шопинг центрове морската ни столица вече е в критичната зона по пренасищане от гледна точка на обем търговски площи към размер на потенциалното потребление.
Ако този показател се приеме за отправна точка, излиза, че Варна е вече в червената зона, коментират експерти на пазара за недвижими имоти. Според тях от големите градове има още 4, които все още не са пренаситени и имат възможност да поемат още молове - София, Пловдив, Бургас и Плевен. Обаче това е така, ако отчитаме само работещите молове.
Почти във всеки от тези градове догодина предстои откриването на нови шопинг центрове, което означава, че и те ще преминат в червената зона на база съотношението между предлагането и покупателната способност на населението. Варна също няма да остане назад - мол "Галерия" с 45 000 кв. м търговска площ ще бъде завършен през 2012 г. и така градът ще запази лидерското си място у нас.